Kärrsångare

Utefter Galtådsbäcken löper en vassridå som motstått diverse försök att ta bort den. Där någonstans mitt i, sjunger en liten fågel starkt och varierat och varje gång har hundarna och jag blivit stående blickstilla för att få en skymt av sångaren. Kameran är inte alltid med men ibland kommer den ut och då kan det hända att man lyckas. Problemet är egentligen att det finns tre sångare som är intill förväxling lika; man måste ha tillgång till inspelat ljud för att kunna avgöra om det är en rörsångare, en sävsångare eller en kärrsångare. 
 
En erfaren granne var helt säker på att det som hörs är en kärrsångare och jag har ingen anledning att ha avvikande mening. På nätet finns det mesta. Här är lite ledtrådar för hur man skiljer rörsångare och kärrsångare
 
Jag behöver däremot träna upp förmågan att att lyssna. Behöver man träna, går det utmärkt att ta hjälp av olika fågelinspelningar: rörsångare, kärrsångare och sävsångare.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kärrsångaren har minskat katastrofalt här. Likaså gräshoppsångaren. Hade däremot lyckan att se och höra en flodsångare för några år sedan.Uppland,Gimo.

2014-08-20 @ 17:36:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback