Solskensvädret står sig

Solcellerna på taket sägs fungera bättre vid lite lägre temperatur: minus tolv skulle vara optimalt. Då är vi på rätt väg nu när det kanske är tolv plusgrader under dagarna. Lilia och jag passade på att äta på en thairestaurang i Varberg. Skönt att slippa stå vid spisen.Visserligen bakade jag bröd lite senare men tack vara uteätandet blev det en enklare middag.
 
Skolverket skickar viktig post även på helgdagar. Min lärarlegitimation kom som pdf-fil. Det var mest för att det var kul att ha ett sådant dokument men någon praktisk nytta av det har jag  väl knappast i den här åldern. Men skulle jag få ett vikariat eller en förfrågan om att rätta nationella prov, har jag rätt auktoritet och det är väl alltid värt något.
 
Efter att ha kört 57 mil sedan förra tankningen gjorde jag ett försök vid fossilpumpen. Endast 4,7 liter gick det på. Det betyder att blien klarat sig på 0,08 l/mil under dessa 57 mil. Lägger jag till de 47 mil som bilen rullat sedan förra tankningen (15,07 l), blir det en förbrukning på 0,15 l/mil på de senaste 104 milen. Nu börjar det likna något. Behöver jag säga att körningen går ljudlöst och med absolut minimala avgasutsläpp? Det går även att räkna ut hur mycket pengar man sluppit att tanka en 'vanlig' bil för under de drygt 700 mil vi hittills kört. Och batteriet har laddats med renaste solel alldeles gratis. Nä, nu börjar jag bli jobbig även för mig själv...
 
Visserligen var det ingen nyfiken presumtiv solcellskund som hörde av sig förra lördagen då Glommen hade sin miljödag. Men Falkenbergsposten kom hit, intervjuade, fotograferade och ska leverera ett reportage nästa torsdag. 

Miljödag i Glommen

Idag satsade man stort i Glommen genom att bjuda in alla tänkbara aktörer, leverantörer och presumtiva solpanelägare. Jag hade lovat att ställa upp med att visa tak och laddhybrid. Nu kom det visserligen ingen men jag fick i alla fall städat i tvättstugan där elprylarna från taket sitter. Och så fick jag läst av alla siffror och fann att taket producerat 2394 kWh sedan i juni under 1512 timmar. Av alla dessa kWh har jag säkert sålt en del vidare à 28 öre styck. Vore jag inte bunden av ett i detta sammanhang ofördelaktigt avtal, hade jag kunnat få en krona per kilovattimme. Men avtal är avtal och jag får vänta ut min tid. Tills vidare får vi hoppas på den skattereduktion som kanske kommer till stånd någon gång under nästa år: 60 öre per såld kWh.
 
Samtidigt kan vi konstatera att laddhybriden förbrukat 375 kWh för att köra 272,9 mil. Det betyder att den drar 1,37 kWh/mil. 39% av tiden har elmotorn varit igång - det kunde varit mer. Men samtidigt går det ju inte åt någon fossil bensin. Besinförbrukningen ligger på 0,25 l/mil och så lite har ingen av våra bilar tidigare behövt.
 
 
Efter den 15 september får hundarna åter vistas på stranden, här under snabbast möjliga ruscher. Det är en fröjd att se vovvarna i full frihet. Oturligt nog har Eunice fått någon skada på ena frambenet och haltar en smula. Kanske en sträckning? Men det kan nog inte vara så farligt eftersom hon drar lika hårt som tidigare i sina försök att spåra vildkaniner. Men promenaderna blir kortare ett tag.
 
Annars är stranden tom. Inga badande, inga kitesurfare, ingenting som påminner om sommarens alla fröjder. Men havet, horisonten, glittret och måsarna är kanske nog. Flyttfåglarna är ju också på väg och det dröjer länge  innan man ser dem igen. Tomt.
 
 
En liten flock med grönsiskor far in och ut i träden strax intill Glommens havsbad. De håller sig gärna i kustnära områden och följer stränderna på sin flytt söderut. De flyttar ner i Europa om de inte nöjer sig med södra Sverige. Dessa är ungfåglar och får sin vuxna dräkt först nästa år. 
 
 
Man kan ju önska dem lycklig resa och att de kommer tillbaka till våren. Både för deras skull - och vår.
 
 
 
 

Alexander - tre år idag

Det är något visst med födelsedagar, det kan tom. en 70-åring tycka. Men när man bara är tre år gammal, kanske just den födelsedagen sätter ordentliga spår. Nu är man stor nog att kunna önska sig radiostyrda bilar och annat avancerat - och man blir överraskad och får oväntade presenter. För att inte tala om all     uppmärksamhet som varar i dagar: kalas hemma, barnkalas för kompisar, uppvaktning på dagis och lite
senare mötet med alla släktingar som inte kunnat vara med tidigare.
 
 
Därför säger vi vårt allra hjärtligaste G R A T T I S! 
 
Just nu är det stora skaror återvändande fåglar. En del av dem, f.a.vadare, stannar till vid Morups tånge. Jag tog mig dit härom dagen - det var längesedan jag var där. Men jag fick mitt lystmäte och försökte fotografera så många som möjligt.
 
Det är ofta ungfåglarna som återvänder så här års. En kärrsnäppa och en större strandpipare, bägge årsbarn, skyndar åt var sitt håll  på stranden. Det kryllar av små larver och kräftdjur och alla verkar hysteriskt hungriga
 
och pickar frenetiskt i sig födan.
 
 
I Korshamnsvikens södra ände har mängder med gäss samlats, kanadagäss och grågäss. Det är möjligt att där finns andra gäöss också men jag har inte haft möjlighet att syna dem avar och en. Det låter starkt om dem.
 
Bland alla vadare finns en liten grupp ängspiplärkor. De rör sig raskt över "skafferigolvet" och hittar snabbat ätbarheter.
 
Men åter till vadarna. De små kärrsnäpporna och strandpiparna är verkliga småfåglar i sällskap av brushanarna som spatserar här och där.
 
 
Några unga kustpipare går också omkring och pickar i sig föda. Deras föräldrar har redan gett sig av söderut; de flesta flyger till Afrika. Nu är det dags för 'ungdomarna'. De nöjer sig med att stanna i Europa utefter ebbstränder. 
 
 Jag märker att mina kunskaper har tunnats ut det här året. Jag får ägna mer tid åt fågelskådning - det var ju därför vi flyttade hit!
 
 
 
 
 
 
 
 

Bensinförbrukning

Här är siffrorna för vår nya laddhybrid Prius. Vi har snart kört 650 mil och ligger just nu på ett snitt av 0,26 l/mil. Att det blivit så mycket som 0,26 och inte 0,21 l/mil, som är den officiella förbrukningen, beror på att vi ganska ofta kört längre sträckor utan möjlighet att ladda via sladd. Det mesta som bilden dragit under vanlig hybriddrift 

  Bränsleförbrukning Prius Plug-in              
  Levererad 31/5 2013              
                 
Datum tankat Summa Mätarställn mil körda mil   Förbruk    
    liter mil < > delkon- ning    
130531 Fullt   0,4   sumtion     Besökta platser
130611 17,17 17,17 96 95,6   0,18   Fbg
130618 17,89 35,06 203 107 0,17 0,17   Fbg
130708 22,18 57,24 257 54 0,41 0,22   Säve, Onsala
130716 10,22 67,46 283,2 26,2 0,39 0,24   Helsinigborg
130723 9,15 76,61 326,9 43,7 0,21 0,23   Fbg
130730 16,3 92,91 383,7 56,8 0,29 0,24   Anneberg Kba
130803 11,66 104,57 418,5 34,8 0,34 0,25   Särö, Hbg
130815 16,16 120,73 480 61,5 0,26 0,25   Särö, Halmstad
130818 22,6 143,33 541,6 61,6 0,37 0,26   Lerum/Onsala
130827 14,83 158,16 599,4 57,8 0,26 0,26   Halmstad, Ullared
130909 10,36 168,52 646,4 47 0,22 0,26  
Fbg, H-stad
130928 4,71 173,23 703,4 57 0,08 0,25   Fbg, (Vbg 2)
               
                 
är 0,41 l/mil. Detta redovisas under 'delkonsumtion', dvs. hur mycket bilen dragit mellan respektive tankning. Men det intressanta är hur mycket bilen vill ha i långa loppet och då är även 0,26 svårslaget.

Fortfarande sommar, nytt räckviddsrekord och spindel på jakt

Helgen kommer att få kanonväder, har man sagt. Nå, det är vi ju vana vid, en soligare och varmare sommar än denna var längesedan. Ska man klaga på något, är det väl i så fall att det mörknar för tidigt. 
 
Varje Falkenbergsresa är kanske inte ett tävliingsbidrag i räckvidd på el. Fast nu har jag slagit rekordet tre gånger. Första gången kom jag 24,4 km och sista gången 26,7 km. På DN:s motorsida har jag förekommit som ingress i några veckor under rubriken LADDHYBRIDBLOGGEN:
”Nytt rekord på laddhybridbloggen! Det bästa är att Hans Johansson kör på egenproducerad solel.”
 
Det man kanske inte tänker på är att elmotorn är så otroligt mer effektiv än bensinmotorn. Ett av Lasse Swärds inlägg på Laddhybridbloggen handlar just om detta. Elmotorn är ca tre gånger effektivare än bensinmotorn. Dessutom betalar man en massa skatt för den svindyra bensinen medan elen är så mycket billigare - även om man köper den. I vårt fall är den mesta elen helt gratis. 
 
Den här veckan går i hälsans tecken. Igår lyssnade vi på ett föredrag om konsten att undvika stroke/propp och  helst slippa diabetes typ II. En professor emeritus höll ett mycket intressant föredrag om detta. På söndag blir det en till föreläsning, denna gång om den åldrande kroppens möjligheter att hålla sig frisk. Ett par sjukgymnaster - eller ska man säga fysioterapister - kommer att ge oss alla sina bästa råd.
 
Kameran är sällan med ute nu för tiden, vilket egentligen känns olustigt. Men jag får väl bättra mig och blå mer fågelskådig. Men även om det inte var någon fågel som fastnade på plåten, var det intressant ändå. Efter att ha konsulterat nätet, är jag nästan säker på att det var en stor korsspindel som paketerade sin insektsmiddag och halade hem den inslagna paketen till sitt bo bland strandvegetationen:
 
 
Några små fåglar gjorde sig också bemärkta på vägen hem. Vilken sort har jag svårt för att avgöra; dessutom var de antagligen ungfåglar och kanske har ett lite annorlunda utseende när de vuxit färdigt:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kanske någon känner igen pippin och kan skriva ett litet meddelande?