Ett år med solpaneler
Nu har 12 månader förflutit under takpanelerna, maj 2013 - juni 2014. Idag kom elräkningen för maj och så har vi fått en officiell bekräftelse på den senaste månadens förbrukning. Maj månad stannade på 367 kWh. Hur mycket el vi sålt under dessa 12 månader kan vi bara gissa. Under de tidigare sju månaderna under 2013, sålde vi 1806 kWh
Köpt el | ||||||
24/5 2013 var solpanelerna klara | 2013/14' | |||||
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 12 mån | |
januari | 2297 | 1726 | 1902 | 2186 | ||
februari | 1956 | 2261 | 1473 | 975 | ||
mars | 1454 | 1857 | 1623 | 889 | ||
april | 1125 | 1325 | 883 | 579 | ||
maj | 855 | 812 | 576 | 367 | ||
juni | 746 | 797 | 402 | |||
juli | 716 | 576 | 265 | |||
augusti | 615 | 502 | 299 | |||
september | 666 | 566 | 373 | |||
oktober | 725 | 1012 | 811 | |||
november | 1303 | 992 | 1461 | 894 | ||
december | 2335 | 1312 | 2473 | 1172 | ||
9212 | ||||||
El till bilen | -642 | -1045 | ||||
Såld el | -1806 | -2100 | ||||
Husets förbrukn | 13459 | 15368 | 8225 | 6067 | ||
producerad takel | 3062 | 5031 |
Solpanelskeptikerna har fortfarande en viss misstro mot systemet - och inte helt utan fog. Olösta frågor om moms och föreslagen skatteåterbäring för såld el väntar på beslut inom en nära framtid. Men det är ändå känslan av att vi på vår elmätare kan avläsa hur mycket nytta solen gör som präglar tillvaron. Och att sladda ner ett antal gratismil till plug-in hybriden är en skön känsla. Tre anläggningar som vår kan ju i princip förse ett helt hus med el. Inget som Vattenfall gillar!
Elbilen går ju att tanka från taket och det gör vi så ofta vi kan. På en och en halv timma är det fritt fram att köra ett par mil, lagom för en shoppingtur till Falkenberg.
140402
|
17,92 | 447,65 | 1546,6 | 48 | 0,37 | 0,2894 | Vbg, Kba | |||
140414 | 17,26 | 464,91 | 1596,6 | 50 | 0,35 | 0,2912 | Kba x 2, Fbg, Vbg | |||
140429 | 18,46 | 483,37 | 1674 | 77,4 | 0,24 | 0,2888 | Vbg, Kba | |||
140509 | 17,07 | 500,44 | 1727,7 | 53,7 | 0,32 | 0,2897 | Kba, Vbg, Fbg | |||
140531 | 16,3 | 516,74 | 1810,8 | 83,1 | 0,20 | 0,2854 | Kba, vbg, U-red, Fbg | |||
140609 | 20,23 | 536,97 | 1868,9 | 58,1 | 0,35 | 0,2873 | U-red, Kba 2, Fbg | |||
Efter 1868 mil ligger förbrukningen på mellan 0,28 l/mil och 0,29 l/mil och det är fortfarande OK. Vissa delsträckor kan vi köra på 0,20 eller 0,24 men det kräver möjlighet till laddning. Åker man lite längre sträckor syns det på förbrulkningen, även om det är obetydliga skillnader, någon hundradel hit eller dit.
Kommentarer
Trackback