Idag el, i morgon kålsoppa!
Vårt solpaneltak ska enligt beräkningarna leverera 5280 kWh. Siffrorna för 2013 har nu kommit och följande har hänt. Huset förbrukade 8225 kWh. Jämfört med det något kallare 2012, som krävde 15.368 kWh, är 2013 års siffror mycket positiva: endast 53,8 % förbrukning jämfört med året innan. Priusen behövde 642 kWh för sin del och den siffran ska ju inte belasta hushållets el. Dessutom köpte Eon 1806 kWh av oss - till spotmarknadspris, i genomsnitt 30 öre per kWh. Den ekvationen är något olustig eftersom vi får betala ca 50 öre för köpeströmmen enligt vårt fastprisavtal. Fasta avgifter kan lura ögat; att ta hela månadssumman och dividera med antal förbrukade kWh är enkelt. Det är bara det att med den metoden ser priset per kWh ut att öka dramatiskt när man sänker andelen köpt el. Den trista sanningen är ju fasta avgifter, skatt (moms i dubbla upplagor bl.a.). Men vad jag förstår är skatten 0 på ström som solpanelerna ger ifrån sig. Och alla har fasta avgifter.
Så om det lönar sig, hur lång avskrivningstiden är för investeringen, det står bokstavligt talat skrivet i stjärnorna: solen är ju en sådan. Den årliga förbrukningen varierar med temperaturen, elförbrukningen är ingen konstant, med eller utan solpaneler.
Men man kan göra något för att påverka mängden köpt el. Det gäller att man förbrukar el när solen skiner som mest. Baka bröd? Diskmaskinen? Tvätta? Och givetvis ladda plugginhybriden. Men den är nöjd efter ca 3 kWh per laddning/20 km och det är svårt att utnyttja, man åker ju inte fram och tillbaka till sta'n bara för att det är gratis.
Köpt el | ||||
24/5 2013 var solpanelerna klara | ||||
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |
januari | 1726 | 1902 | 2186 | |
februari | 2261 | 1473 | 975 | |
mars | 1857 | 1623 | 889 | |
april | 1325 | 883 | ||
maj | 812 | 576 | ||
juni | 797 | 402 | ||
juli | 576 | 265 | ||
augusti | 502 | 299 | ||
september | 566 | 373 | ||
oktober | 1012 | 811 | ||
november | 1461 | 894 | ||
december | 2473 | 1172 | ||
El till bilen | -642 | |||
Såld el | -1806 | |||
Husets förbrukn | 15368 | 8225 | ||
producerad takel | 3062 |
Taket producerade 3062 kWh under de sju månader anläggningen fanns där. Det motsvarar ca 58% av året. 3062 kWh av de beräknade 5280 för ett år blir 57,9%. Nu har också det statliga bidraget på 35% betalats ut (och kapat en bit av lånet på bilen). Så nu gäller det att se hur lönsam denna nettoinvestering på ca 75.000 kr är. Kommer elpriset att stiga? Går förslaget igenom som skulle ge skatteåterbäring på 60 öre per kWh försåld el? Hur mycket har husets värde stigit? Är det lättare att sälja med denna utrustning? Och hur mycket billigare är det att ladda bilen med egen ström jämfört med att köpa?
Bilen har dragit lite mer bensin under vintern. Det var ingen överraskning eftersom Laddhybridbloggen i DN signalerade detta för ett år sedan. De ligger ju ungefär ett år före i sin treårstest av en likadan Prius som vi har. Orsaken är att batterierna har lite sämre prestanda under vintern samt att motorn går igång oftare för att ge värme åt kupén. Tankar man en gång ungefär var 50:de mil ser man tydligt hur förbrukningen fördelar sig. Senast var det 0,29 l/mil. Men laddhybriden i Stockholm återgick ganska snabbt till ett förmånligare värde när vårvärmen fick batteriet effektivare och det är att vänta för oss också. Sedan betyder körmönstret en del. Testbilen i Stockholm
Bränsleförbrukning Prius Plug-in | ||||||||||
Levererad 31/5 2013 | ||||||||||
Samlad | ||||||||||
Datum | tankat | Summa | Mätarställn mil | körda mil | förbruk- | |||||
liter | mil | < > | delkon- | ning | ||||||
130531 | Fullt | 0,4 | sumtion | Besökta platser | ||||||
130611 | 17,17 | 17,17 | 96 | 95,6 | 0,18 | 0,179 | Fbg | |||
130618 | 17,89 | 35,06 | 203 | 107 | 0,17 | 0,173 | Fbg | |||
130708 | 22,18 | 57,24 | 257 | 54 | 0,41 | 0,223 | Säve, Onsala | |||
130716 | 10,22 | 67,46 | 283,2 | 26,2 | 0,39 | 0,238 | Helsinigborg | |||
130723 | 9,15 | 76,61 | 326,9 | 43,7 | 0,21 | 0,234 | Fbg | |||
130730 | 16,3 | 92,91 | 383,7 | 56,8 | 0,29 | 0,242 | Fbg, Vbg | |||
130803 | 11,66 | 104,57 | 418,5 | 34,8 | 0,34 | 0,250 | Särö, Hbg | |||
130815 | 16,16 | 120,73 | 480 | 61,5 | 0,26 | 0,252 | Särö, Halmstad | |||
130818 | 22,6 | 143,33 | 541,6 | 61,6 | 0,37 | 0,265 | Lerum/Onsala | |||
130827 | 14,83 | 158,16 | 599,4 | 57,8 | 0,26 | 0,264 | Halmstad, Ullared | |||
130909 | 10,36 | 168,52 | 646,4 | 47 | 0,22 | 0,261 | Fbg | |||
130928 | 4,71 | 173,23 | 703,4 | 57 | 0,08 | 0,246 | Fbg | |||
131009 | 9,16 | 182,39 | 750,2 | 46,8 | 0,20 | 0,243 | Fbg, Vbg, U-r | |||
131021 | 12,07 | 194,46 | 794,2 | 44 | 0,27 | 0,245 | Fbg,Vbg, H-st | |||
131031 | 17,62 | 212,08 | 843,9 | 49,7 | 0,35 | 0,251 | Fbg, M-st | |||
131102 | 13,27 | 225,35 | 876,9 | 33 | 0,40 | 0,257 | Fbg Ldv 1 | |||
131116 | 22,93 | 248,28 | 948,6 | 71,7 | 0,32 | 0,262 | Ldv 1, Fbg, Vbg 3 | |||
131201 | 34,29 | 282,57 | 1039 | 90,4 | 0,38 | 0,272 | H-stad, Kåll.r 2, Fbg | |||
131210 | 19,51 | 302,08 | 1091 | 52 | 0,38 | 0,277 | Kba, Ured,Fbg, Hstad | |||
131225 | 23,5 | 325,58 | 1156 | 65 | 0,36 | 0,282 | Gbg, Ullared | |||
140109 | 23,45 | 349,03 | 1222 | 66 | 0,36 | 0,286 | Gbg, Ullared | |||
140118 | 13,48 | 362,51 | 1257 | 35 | 0,39 | 0,288 | M-dal, Fbg | |||
140205 | 10,86 | 373,37 | 1300,5 | 43,5 | 0,25 | 0,287 | Fbg, H-stad | |||
140220 | 15,05 | 388,42 | 1350,7 | 50,2 | 0,30 | 0,288 | Fbg, H-stad | |||
140307 | 13,58 | 402 | 1404,9 | 54,2 | 0,25 | 0,286 | H stad, Ullared, Fbg, Vbg | |||
140312 | 13,34 | 415,34 | 1446,3 | 41,4 | 0,32 | 0,287 | Gbg, Fbg | |||
140327 | 14,39 | 429,73 | 1498,6 | 52,3 | 0,28 | 0,287 | Fbg | |||
140402 | 17,92 | 447,65 | 1546,6 | 48 | 0,37 | 0,289 | Vbg, Kba, Fbg | |||
140414 | 17,26 | 464,91 | 1596,6 | 50 | 0,35 | 0,291 | Kba x 2, Fbg, Vbg | |||
laddas både hemma och på jobbet och den kan gå nästan uteslutande på el. Efter vinterkylan återgick den till 0,19 l/mil och det är svårslaget. Om man som vi behöver köra lite längre sträckor ibland och inte har möjlighet att ladda bilen, kan förbrukningen raskt rusa iväg uppemot 0,4 l/mil. Det känns kusligt mycket! Kolumnen 'delkonsumtion' redovisar olika siffror: från 0,08 l/mil till 0,41 l/mil.
Man har skaffat en laddstolpe på stora torget i Falkenberg men den passar inte till Prius - där sitter en annan kontakt än en vanlig, enkelt jordad som t.ex. IKEA och MAX har. Statligt bidrag till laddstolpar är något vi ser fram emot. Norge är grymma på elbilar: momsfritt, tillgång till bussfiler och 500 laddstolpar i Oslo är ingen avlägsen framtidsdröm - det finns redan nu.
Men det kanske viktigaste: man ändrar attityd. Istället för att forsa fram så snabbt det går, kör man långsammare, mer förutseende och tävlar med sig själv om att hålla förbrukningen så låg som möjligt. Och enligt laddhybridbloggen i DN verkar alla förare av supermijöbilar få samma beteende. Men detta är svårt att sätta en prislapp på: alla tjänar dock, bilen slits mindre, lever längre och blir billigare i alla led. Och det är betydligt roligare.
Kommentarer
Trackback