Hundratals gäss

Äntligen fick jag en möjlighet att åka till Morups tånge för att skåda fågel. Inte särskilt många vadare var i farten, ett antal kärrsnäppor var det tydligaste inslaget. 
 
Kentsk tärna på en sten en bit ut - omisskännlig med sin gula näbbspets (sommardräkt) och sin rufsiga nacktofs.
 
 
Men så bröts den relativa stillheten av minst 500 gäss. De slog sig ned och fyllde korshamnsviken med sin närvaro och ett påtagligt kacklande. Jag räknade till 330 vitkindade gäss och då hade jag säkert missat några. Det var minst etthundra kanadagäss och kanske femtio grågäss. 
 
En del slog sig ned i det grunda vattnet, andra simmade men merparten gick på den långgrunda frilagda bottnen.
Men efter en dryg halvtimme började de bli oroliga och flock efter flock drog iväg. Det är väl så det känns när man flugit från Norra ishavet och veta att man inte har avslutat resan - och att det fortfarande är sommar.
 
 
  Lite tidigare var Hannu och jag på Getterön i fotogömslet. Inte så många fåglar men en gluttsnäppa såg vi i alla fall.
 
Men det som fångade vårt intresse var de två tromber som drog fram. En smal virvel gick emellan det tunga molnet och vattenytan lite längre ut.
 
 
Man kunde se hur virveln rörde sig inuti.
 
Det skulle vara intressant att veta hur stor kraft en sådan här tromb har. Kan den slita av ett villtak?
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback