Sommar, sommar, sommar

Min dators minne har inte hängt med. När jag skulle skriva rubriken härovan, kom datorn ihåg att förra gången ett s-ord varit med, var det snöstorm. Men det gick ju att ändra manuellt. Men visst är det kort tid sedan vi gick invirade i tröjor och tjocka jackor
 
Nu får man hänga kikaren på sig under hundpromenaderna. Helst en kamera också men det blir lite tungt. Idag såg jag en svarthätta och ett par rödstjärtar. Svartvit flugsnappare och ringtrast var det ju nyligen. Våren är hääääärlig. Endera dan måste gräset få sig en omgång. Hundarna har sprungit upp en rännarbana under sista halvåret och nu har jag sått gräsfrö och toppat med trädgårdsjord. Så försöker jag förmana dem att inte springa där, ungefär som hundviskaren gör. Silver verkar lite mottaglig medan Eunice rör sig som en sommarvind över alla nysådda stråk, lyckligt omedveten om livets realiteter.
 
Samtidigt har jag fått några klassuppsättningar nationella prov från Kitas gymnasium för att avlasta en kollega. Det ska bli intressant och lite kul. Men det är nog första gången jag tänkt så i denna situation. Men det är påtagligt att man egentligen slipper skärpa skallen för att upprätthålla pensionärslivet. 
 
 
En dag nyligen får jag iväg till Halmstad. Dit hade en blåvingad årta förirrat sig och nu hade man chans på ett kryss. Men någon årta var inte tillgänglig. Istället fanns lite vanligare pippifåglar på bekvämt avstånd från kameran. Gömslet hade fått lite kontinental prägl av några danska skådare och fotografer. Detta underströks inte minst av att en och annan "lille" från fickpluntorna slank ned. Jo, dansken ved at hygge sej. 
 
Rödbenan härovan kom rakt in i kameran. Det gjorde även skedänderna som simmade omkring några meter ut.
 
Naturen har sina egna formler för att få vissa kroppsdelar att utmärka sig. En sävsparv böjade runt alldeles intill gömslet, säkert helt omedveten om klickande kameror ett par tre meter ovanför dess huvud.
 
Men så kom regnet och det var dags att återvända till matlagningen hemma.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback