Jag ser vårtecken!

Ut i blåsten!, två pudlar drar starkt. Inte ens min nya dunjacka lyckas hålla värmen helt när den sydostliga vinden sveper fram över Morups tånge. Men en bit ut i viken ser jag det första vårtecknet: en grupp gravänder som går in för landning. De har redan inlett parningsförberedelser där de tjusiga knölförsedda hanarna  tävlar om honorna. Här är två hanar som kommer att uppvakta honan och kämpa om hennes gunst.
 
 
 
 
Även tofsvipan har kommit men jag kan bara se ett par stycken. Jag hoppas att deras "dunjackor" är varmare än min.
 
Den kanske vanligaste, kärrsnäppan, kunde jag bara se en enda av. Det är de vanligaste. De övriga avvaktar väl någonstans och kommer med lite mildare väder.
 
 
En enda större strandpipare var vad jag lyckades få syn på. Men just nu verkar vädret bara bli både kallare och blåsigare. Det dröjer säkert innan de kryllar av dem på de långgrunda stränderna.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback