Va, har du bytt bil nu igen??!

Frågan är befogad. För mindre än ett år sedan bytte vi vår ganska nya Toyota Auris hybrid mot en Toyota Verso, en rymlig diesel med sju sittplatser. Men vårt elektriska tak förändrade perspektivet en hel del. Nu kan vi använda egen elektricitet i t.ex. en bil. Och sådana bilar finns. Jag har noga följt DN:s laddhybridblogg sedan augusti 2012 och imponerats av vilka otroliga värden för bensinförbrukning som testlaget uppnått. 0,12 l/mil är sannerligen inget man har stött på tidigare, åtminstone inte med en bil som väger ca 1 1/2 ton! Men brinnande intresse är en sak, möjligheterna att förverkliga drömmar kräver en del pengar.
 
Här kommer solpanelerna in i bilden. De kommer att ge en rejäl slant i bidrag med de utlovade 35 procenten. Dessutom får man 40.000 från staten om man köper en supermiljöbil. Prius Plug in Hybrid är en sådan bil och den har blivit väl dokumenterad i DN:s blogg. Efter diverse beräkningar (som givetvis pekade på att detta var tidernas affär), lite diskussioner med Lilia, var det dags för det stora eldprovet - skulle rullstolen få plats? Ja, tog man av ena hjulet var det inga problem. Så fick Fredrik på Toyota i Falkenberg åter ett försäljningsuppdrag.
 
 
I fredags fick vi den. När vi laddat upp den, går den 20 - 25 km på ren el och bensinmotorn får vara tyst. Märklig känsla att flyta fram genom landskapet ljudlöst, praktiskt taget. Förbrukning: 0,00 per mil! Men är resan lite längre än bara Falkenberg t.o.r. går ju motorn igång. Så var vi i Varberg i dag på mässan i katolska kyrkan - stort intresse från prästens sida. Men någon utomhuskontakt för laddning finns inte (ännu?). Men ditresan skedde nästan helt på el, hemresan med bensinmortorn. En av de många displayerna  visade att den nästan sex mil långa resan bara hade förbrukat 0,22 l/mil. Och då är det mycket. En vanlig resa till Falkenberg kommer inte att dra någon bensin alls. 
 
Toyota Prius har varit längst på banan - i 15 år har man tillverkat drygt 4 miljoner hybrider.  Ännu har man inte behövt byta något batteri. Så det känns mycket tryggt att åka omkring i en sådan väl utprovad bil.
 
 
Det är bara att instämma i DN-bloggarnas uppfattning att Prius Plugin Hybrid har tillfört bilkörningen helt nya dimensioner: tyst, avgasfri framfart där det mest handlar om att pressa tidigare snålhetsrekord. Och det innebär lite långsammare, lite försiktigare och lite bättre hållbarhet på allt som kan slitas på en bil. Kan det bli annat än vinst? 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback