En solig dag

12 december, strax lucia och solsken. Frisk sydvästan gör sitt till för att de fem plusgraderna  ska kännas som lika många minus. Vovvarna och jag har intagit Morups tånge. Inte mycket liv där, inte. Ett antal förstenade gråtrutar vänder näbbarna mot vinden. Gräsänder stiger till väders lite då och då. Men de obrutna vidderna där vinden sveper fram skapar den frid man behöver. Pudlarna har massor av främmande dofter att fylla nosarna med. Berg av uppspolad tång ligger utefter stränderna. Där kommer det att krylla av liv och av och till fåglar, som har ett levande skafferi att flockas kring. Men klent fotoutbyte. Jag får bida min tid.
 
Nyligen var Lilia och jag i Stafsinge kyrka. Huvudpersonen hette Anders Ekborg coch skulle ge sin julkonsert. Lilia hade fått biljetter på sin födelsedag. Anders Ekborg har jag inte hört så mycket förut. En utmärkt sångare som tillsammans med den klassiska världsgitarristen Bengt Magnusson och pianisten/kompositören Stefan Nilsson kom till Stafsinge kyrka i lördags. Jag lånar bilden från Anders' program. 

253360.jpg

Ett mer gediget program är svårt att tänka sig. Förutom Anders utmärkta röstbehandling, skapade gitarristen Bengt Magnusson ett av de finaste gitarrljud jag hört någonsin. Jag är en flitig lyssnare till gitarrmusik på Spotify och har hört det mesta. Stefan Nilsson var också en positiv överraskning. En överraskning var uppläsningen av Rydbergs dikt Tomten.
 
På Spotify kan man som sagt lyssna till denne Ekborg. Gör det!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback