Sjukgymnasik på ny nivå

Egentligen skulle jag inte skriva om Lilias hälsa, det kunde hon göra själv. Men eftersom hon inte tänker göra det, tar jag chansen nu när det finns så mycket positivt att berätta.
 
Lilia har fått en del sjukgymnastik genom åren men ingen som så genomgripande bearbetar hennes situation som nu. Jag vågar påstå att detta beror på den nya sjukgymnasten, Elin Kjellander, som nu kommer hem en gång i veckan och arbetar med olika delar av henne. En eloge också till Falkenbergs kommun som har detta system med sjukgymnastik i hemmet.
 
 
Det som jag fäst mig vid är alla de olika muskelgrupper som får träning, och hur vi kan genomföra nya övningar tillsammans efter konsultationerna. Och det blir bättre, steg för steg. Jag brukar föra anteckningar vid övningarna för att på så sätt lättare kunna hjälpa Lilia när vi övar på egen hand.
 
Den här gången hade Elin ånyo med sig den speciella övningsbritsen, en inte helt lätt pjäs att flytta med sig. Här kan patienten ligga på mage och ha huvudet i en särskild hållare för att rätt nackvinkel ska kunna bibehållas.
 
Nacken får sin speciella knådning och massage, allt för att öka rörligheten. Elin har nyligen varit på en avancerad kurs som rör dessa områden och Lilia får del av hennes utökade kunskaper.
 
 
Att bröstryggens elasticitet har stor betydelse för rörligheten i stort har vi nog inte tänkt så mycket på tidigare. Men här går det att vinna en del på att bearbeta det området. 
 
- Andas in! Andas ut ... och när utluften är ute kommer ett riktigt avpassat tryck för att lirka upp en stelnad rygg. Ja, så går det på en stund. Det påminner om när jag en gång fick hjälp med mitt ryggskott av läkaren på Särö vårdcentral. Han berordrade samma andningsordning och när jag hade andats ut, kom trycket. Den gången kom ryggen i rätt ställning igen och jag minns den oerhört befriande känslan när jag efteråt kunde gå rak igen. 
 
Men Lilia får även ligga på rygg medan Elin undersöker nacke och hals. Det känns som om hon verkligen var i trygga händer. 
 
En annan sjukgymnast som jag tidigare skrivit om i bloggen är Anna-Carin Lagerström som föreläste om rörelsehindrades behov. Under föreläsningen lovade hon alla hennes nyskrivna Livsstilsboken. Den kom med posten igår och innehåller mängder med tips och strategier för hur rörelsehindrad kan stärka sin kropp och ge den ökad rörlighet. Vi har ju redan lagt om vår kost, vilket resulterat i märkbar viktminskning och ökat välbefinnande. Fler kostråd och genomtänkta recept finns - bara att ta för sig.
 
Boken är rikligt illustrerad med övningar som rullstolsburna kan göra. Det känns inspirarande för oss båda.
På den vägen ska vi fortsätta och kanske prova några av vår tids moderna grepp: yoga och mindfulness. Bokens sista sidor innehåller övnningar och instruktioner i dessa ämnen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback