Sångare så in i vassen

Tre hundar, en kamera med teleobjektiv och en telefon med ett stort antal inspelade fågelläten - det kan vara det som följer med på promenaden. Galtåsbäckens stilla lopp går rakt igenom ängen, eller ska vi säga ängarna, eftersom den delar den stora ängen som tillhörde Annersa Bengtsa gård i två delar. Där kan finnas en och annan intressant fågel.

 

 

Inte så långt från bäckens mynning lät det från en mycket varierat sjungande fågel. Jag plockade fram rörsångarens ljudfil från telefonen och efter en kort stund kom denna fågel och satte sig på synlig plats och började sjunga på kapp, allt för att skrämma bort inkräktaren. Men det räckte för mig, jag fick några ganska bra bilder. Så här låter en rörsångare. Fortsätter man lyssna får man höra ett intressant samtal om rörsångaren från SR:s inspelning.

 

 

Visserligen är rörsångaren mycket lik kärrsångaren men de skiljs åt på sången. Annars är det mycket svårt att skilja dem åt på enbart utseendet. Här är kärrsångarens läte med en liten kommentar. Man måste säga att

 

 

det är en mycket trevlig hobby, inte minst för att dt finns så många kunniga ornitologer, ofta i ens omgivning. Det har hänt att jag fått för mig en sak men att någon vänlig skådare  påpekat att det kanske nog inte var ... Det tycker jag är utmärkt. Det är svårt att skilja fåglar åt, i synnerhet många av sångarna, eftersom de ofta sitter dolt, är ganska små och svåra att komma nära och dessutom är till förväxling lika varandra. Men det får vara en utmaning.

 

I grannskapet kom även en rödstjärt och tittade fram genom en glugg i ett träd. Svåra ljusförhållanden har man svårt att göra så mycket åt. Här kommer i alla fall rödstjärten.

 

Det som ser ut som en silverhjälm är isjälva verket ett vitt pannband. Den har jag sett här ett tag. Resan från Afrika gick tydligen bra för dessa sommargäster.
Ytterligare en fågel hade slagit sig ner i samma träd, en hämpling gissar jag. Det är inte så många fåglar som har en röd fläck på huvudet, gråsiskan har det men även hämplingen. Bägge brukar vara röda på brösten också. Men gråsiskan brukar häcka långt upp i norr så jag satsar på att detta är en hämpling som ännu inte är helt utfärgad, dvs. fått alla sina sommarfjädrar.

 

 

Har jag tur kommer någon att kommentera bilden.
Trackback