Annorlunda trollflöjt mitt i snöstormen

Just nu går Mozarts Trollflöjten på kanal Silver HD i regi av Kenneth Branagh. Redan igår kväll var den igång men hade hållit på en bra stund. Men det visade sig att den sänds flera gånger i denna kanal - så nu njuter jag samtidigt som inspelningen blir komplett. Inga reklamavbrott stör. Silver har inte tidigare blivit särskilt mycket nyttjad, filmkanal som den är. Men med inslag som detta får jag kolla mer regelbundet. På Youtube finns allt: ett smakprov.
Denna föreställning utspelar sig i första världskrigets skyttegravar - fjärran ifrån den föreställning Lilia ovh jag såg på Göteborgsoperan för ett par år sedan. Då satt vi på trejde raden och hade utmärkt utsikt och ljudupplevelse för 95:- var. Det var de enda biljetter som fanns kvar den gången med det lärde mig att opera inte behöver kosta fantasisummor. En välkänd dirigent jag läste om, brukade alltid avlyssna de operor han besökte uppflugen strax under taket - där var det bäst ljud.
För inte så länge sedan gavs filmen om Mozart, som jag sett åtskilliga gånger. Detta tillsammans med Spotifys innehållsrika repertoar gör att man kan löga sig i mozartmusik obegränsat.
En ytterligare musikbegivenhet ligger framför mig, julklappsboken om Bethoven, biografin, nästan 1000 sidor skrivna av Åke Holmberg. Jag har knappt hunnit börja men det jag läst ger mersmak.
Lite åt blueshållet hittar jag min gamle idol Hugh Laurie. Dr House i all ära, men det var ändå som Bertie Wooster tillsammans med Jeeves (Stephen Fry) som han intog våra TV-apparater för drygt 20 år sedan. Nu har han framträtt som bluessångare och förverkligat en gammal dröm. Efter TV-programmet om honom som bluesturist i New Orleans har det blivit några nya spellistor på Spotify som medföljer i iPodden.
Hugh Laurie har läst in Three men in a boat på Spotify samt en del annat. Det finns mycket på detta forum som är audio-books eller inspelade föreställningar av Shakespeare. Man får chansa och söka och då hittar man oväntade skatter, Molière t.ex.
Ute vräker snömodden ner ur de sydliga vindarna. 15 cm ska det kunna bli. Och lilla Eunice är fortfarande inte helt återställd efter det att hon sträckt eller stukat någon i ena bakbenet. Lätt är det att halka, även för en hund.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback