En vecka går fort

Sportlov, idag gick onsdagen sin väg och imorgon är det torsdag. Strålande sol och ett par grader kallt. Men igår var det tö och slask överallt, slask som idag frös till livsfarliga isgator var man gick. Hundarna fick hålla tillgodo med tomten som lekplats i väntan på säkrare väglag.
För egen del åkte jag till Modellflygplatsen, som ligger inom synhåll för de enorma mängder f.a. kanadagäss som rastar där just nu. De drar också till sig havsörnar, kungsörnar, fjällvråkar och andra rovfåglar. Idag hade jag turen att se både havs- och kungsörn segla över fälten. Mäktigt. Men de som syntes mest och nästan överallt, var stora flockar kanadagäss. Var de inte på marken, var de på väg någon annanstans, kanske uppskrämda av någon örn.
Mern överallt ihopa, seglar den mäktiga kungsörnen, med kanske 2,4 meter mellan vingspetsarna. Avståndet är över en km och den är fotograferad genom tubkikaren. Skärpan ganska dålig - mina lockrop hjälpte föga.
Senare på eftermiddagen, då väglaget gick att gå på, fick vi en promenad och de ivriga pudlarna ordentliga språngrundor. Nu är det pinnjakt som gäller.
Men pinnen hamnar vid mina fötter snart nog och förväntansfullt kroppsspråk vill bara jaga fatt på den igen.
Glommens havsbad är inbjudande även i februari. Fikabänken är ofta tom, men av och till sitter där några - eller bara jag själv - och filosoferar över tidens gång. Snart blir det möjligt för Lilia att åka ut på sin elmoppe och då väntar bänken.
Även om stillhet och tystnad är de dominerande särdragen, bryts dessa snabbt av det rika fågellivet. Inte sällan en lång, lång rad av plogande gäss - eller som här, ett par knölsvanar som sveper över isen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback