Bosch, Andersson, Mozart och Sjostakovich

Spotify via Telia - och gratis i sex månader... Efter den del turer fungerar det om jag har sagt upp mitt gamla abonnemang. Och dessutom fick jag drygt 200:-  tillbaka för att jag bytt mobilabonnemang. Ringer man så sällan som jag kan man nöja sig med 'Prata på'.

Spotify utvecklas - eller så är det bara så att jag lär mig mer om det än tidigare. Nya spellistor har jag dock fått lägga upp. Det skadar inte att bekanta sig med nya tonsättare och artister. I torsdags var det sista gången för detta abonnemanget, frågan är om vi förnyar det. Musiken älskar vi men det tar 1½ timmen hem och tröttheten hotar att ta överhanden. Inledde gjorde den svenske tonsättaren B Tommy Andersson (f. 1964) med The Garden of Delights, ett stycke inspirerat av Hieronimus Boschs (1450 - 1516) stora triptyk i Pradomuséet i Madrid.

Här är några exempel på motiv från målningen:
fåglar människoätare högra panelen. Bosch väcker alltid ett oerhört intresse, så även för B Tommy Andersson. Nå, om det är svårt att helt begripa bilderna, tycker jag nog att musiken speglar detta på ett kongenialt sätt. Det tar tid att vänja sig. Någon gång ska jag skaffa mig en bok om denne Bosch. Jag kollade som hastigast på Ad Libris på sökordet Bosch. Jag fick inte upp böcker om tvättmaskiner utan en massa om poliskommissarien Harry Bosch i Los Angeles av Michel Connelly. Det är faktiskt en av mina favoriter och jag har läst/lyssnat till de flesta. Och så gjorde jag ett fynd: Gasen i botten, Hieronimus Bosch.
Vem kan motstå den här presentationenen?

David Nessles tecknade serier är fyllda av absurda berättelser som ohämmat blandar stilar, tidsepoker och odödliga hjältar. Här möts Mozart och Haydn i ett svindlande äventyr. Döden från Ingemar Bergmans "Sjunde Inseglet" kommer för att hämta Hieronymus Bosch, denne räddas dock av Daniel Tengroth från reklambyrån Bergman och Schultz. Kronblom får till slut sin evighetssofflockslur. Den maskerade Proggaren lyckas störa de valutasvindlande direktörernas mobiltelefoner med sina supersköna kosmiska vibrationer. Vi får vara med på det ultimata hemmahospartyt med Samuel Beckett, Oscar Wilde, Bernard Shaw, Hemingway och Picasso.

Sagt och gjort, den beställde jag omgående.

Mozarts pianokonsert nr 23 i A-dur, en riktig öronsmekare, stod på programmet härnäst. Solist: Ronald Brautigam, medelålders holländare som ofta brukar gästspela i Helsingborg. Det var en upplevelse. Här kommer några minuter ur andantet med David Horowits vid tangentbordet.

Efter paus fick Sjostakovich nionde symfoni lyfta några associationer från en annan av vår civilisations Boschfigurer: Stalin och tiden för andra världskrigets avslutning. Om Hieronimus Bosch lyckats levandegöra de dödliga frukterna av frestelsernas blommor i livets trädgård, har Stalintiden kunnat tillhandahålla de dödliga frukterna en masse, där ett knäfall för diktatorn möjligen kunde förlänga livet för en del. Nu har jag samlat en hel del Sjostakovich i en spellista och hoppas få inspiration av detta för att fördjupa mina kunskaper om rysk historia, ackompanjerade av Sjostakovichs musik - här några minuter ur 9:e symfonins allegro.
Stefan Solyom dirigerade den här lyckade föreställningen.


Lilia och jag har också försökt komma ut i naturen. Vi tog våra hjul och for till Morups tånge. Havet runt oss på tre sidor, intensivt glitter, det slitstarka salthärdade korta gräset, trifftens ljusröda små blommor som inom kort ska få hela tången att lysa i förälskelsens rosa skimmer. Och så fåglarna som uttrycker skapelsens drivkraft: revirhävdande och fortplantning.

Lilia läser medan jag lufsar runt med kameran. Själv är jag mycket sällan med på någon bild. Men vem har intresse av det? En brun kärrhök dyker istället upp och seglar över oss.





En ståtlig storspov har tänkt äta middag lite längre upp där grässvålen säkert kan erbjuda läckerheter.



En rödstjärthane betraktar oss på säkert avstånd från sin stängselstolpe med sirr elegant röda bröst.



När vi vänder hemåt säger vi farväl till stenskvättan, som på avstånd bevakat oss. Ibland har en hona befunnit sig i närheten men flera gånger har vi sett henne snabbt flyga över kullarna - bort. Snart nog tror jag vi har en familj med två stolta föräldrar och några ungar bland stenarna.







Kommentarer
Postat av: Lillemor

Jättefina bilder här på bloggen, speciellt fågelbilderna gillar jag :-)

2011-07-18 @ 09:16:16
Postat av: Hans

Tack, det var vänligt sagt. Att fotografera fåglar är bland det mest spännande som finns.



/Hans

2011-07-18 @ 10:34:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback