Havsörn och helikopter

Det blev en mycket dramatisk dag, gårdagen. Jag åkte till Getterön för att vara i fotogömslet och kanske få någon spännande fågel i kameran. Men på vägen dit passerade jag en precis påbörjad polisavspärrning och såg en illa tilltygad sportbil. Den hade uppenbarligen voltat och såg förfärlig ut. Lite senare berättade man att Guldfyndsbutiken i Varberg blivit rånad och att de fyra rånarna försvunnit i hög fart. De kom tydligen inte så långt innan färden slutade i en tragisk olycka med en död och två svårt skadade. Jag hade kunnat ha tagit bilder på olycksplatsen men avstod.

Dramatiskt var det också i fågelvärlden. Från fotogömslet kunde jag se de tusentals gäss som fanns nästan överallt. Plötsligt var alla i luften och starkt kacklande.


Vad kunde ha orsakat detta? Först i datorn upptäckte jag havsörnen som skrämt upp hela fågelskaran. Den flyger överst till vänster. Ingen ville bjuda på gåsmiddag idag, verkade det som

Vi kan alltid göra ett försök att komma lite närmare havsörnen - med datorns hjälp. Skä'rpan blir ju lidande förstås.



Vattenrallen håller till i de djupa vassruggarna som omger fotogömslet. Ibland kan den vara lite oförsiktig och ge sig ut någon meter. Men kameraslutarens lätta slammer räckte till för att skrämma in den i vassen igen.


Det var inte bara fåglar som fyllde luften: en polishelkopter landade på Getteröns flygplats och hovrade sedan lite överallt. Det var för att fånga in den fjärde rånaren - vilket också lyckades.



Morups tånge har fått ännu fler hästar, ardennerhästar. En av dem har fått flera utmärkelser och vunnit pris. Nu ska den hingsten bli modell för en staty i Polen, enligt Hallands nyheter. Jag kan förstå polackernas fascination - de här hästarna är ovanligt vackra på alla avstånd och i alla belysningar.



Oftast får vi skådare vara i fred för hästarna. Men de är sällskapliga och plötsligt kan man vara omgiven av en hel flock. De brukar dock dra sig undan om man schasar iväg dem.


Strandkanten vimlade av kärrsnppor, unga kustpiare och några större strandpipare. De ilade i snabba drag under ivrigt födosökande.





Nu är hösten här - den gamla ylletröjan under jackan har åter kommit till heders.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback