Konsert på franska och på digitalorgel

Sista konserten för spelåret blev en fransk föreställning i den högre skolan. Messiaens verk L'ascension inledde. Så följde orgelinvigning av den nya digitala 58-stämmiga orgeln med Poulencs orgelkonsert i g-moll.  Det blev en mäktig upplevelse. Organisten kunde ses projicerad på en stor skärm ovanför orkestern. Intressant att den digitala tekniken är i jämnhöjd (eller kanske har gått om?) traditionell orgelbyggarteknik. Eller är det ekonomin som fått styra - eller kanske utrymmet för 58 stämmor?

I programmet står det att det var Saint-Saëns som var huvudnumret för orgeln - det förekom orgel där också, men det var ändå Poulencs verk som stod i fokus - och där vi fick se organisten i bild.  Efter pausen följde Saint-Saëns Symfoni nr 3 i c-moll. Alexander Vedernikov dirigerade och Mattias Wager spelade orgel. För att ge ett litet smakprov går det att lyssna här via u-Tube.

På Spotify går det att lyssna till all denna underbara musik och mycket mer. Synminnet finns kvar längt efter det att man lämnat konserthuset bakom sig.

Konfirmation av äldsta barnbarnet i Tölö kyrka. Stor fest och ett omväxlande program vittnar om att man tar konfirmandundervisningen på stort allvar för att skapa så mycket glädje som möjligt.

Söndagen följdes av högmässa i Älvsåkers kyrka där första nattvardsgången traditionsenligt genomfördes. Fast jag har för mig att en ännu vanligare tradition låter konfirmanderna ta emot sakramentet långt tidigare i sin undervisning. Så var det i alla fall under många av mina år i svenska kyrkan .



Rödhalsade gäss på Getterön - att det kommer två på en gång är mycket ovanligt. Men igår kväll fick jag möjlighet att se dem. Från Stora gömslet kunde de ses på den närmaste konstgjorda ön, där de gick i strandkanten till alla fotografers förtjusning. Någon visade stolt sin mobilbild. Men medan jag själv böjde mig ner över kameraväskan hade de lyft och landat dryga 300 meter bort - med den nedåtgående solen alldeles bakom!



Men där var de. Ingen bild blev så mycket bättre än denna. Men jag hade i alla fall fått bevittna den lyckliga tilldragelsen. Samtidigt bjöd den svarthuvade måsen på sina egna parader alltunder skrattmåsarnas frenetiska parningsövningar.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback