Livlig fågelfront

Nu verkar det som om fågelaktiviteten var på topp. Blåstjärt, tallbit och nu turturduva, den senare nästan mitt i Falkenberg. Men redan under hundpromenaden under morgonen var det mycket att iaktta. En stor flock björktrastar flängde mellan björkar och rönnbärsträn, stora starstråk är inget ovanligt, nere från stranden lyfte mängder med gränsänder i ångestfylld flykt undan någon rovfågel - den såg jag dock inte. Det var säkert långt fler än de ca 60 jag räknade ihop från en av mina bilder.



Men lugnet återställdes. Men på andra sidan, i den låga tallskogen, satt en röd vacker fågel och blickade ut över landskapet.



Strax fick han sällskap, denna mindre korsnäbb av några honor, snarlika grönfinkar men utrustade med  korsnäbbar för kosttillskott från kottar. 




En turturduva var det också, ja. Den hade tydligen valt Falkenbergs vinter istället för Afrikas sommar. Söder om Sahara ska den vara så här års. Men varför den inte kom fram lär vi väl inte få veta. Forskning pågår om fåglars förmåga att orientera. Vid villaområdet Slätten brukar det vara gott om turkduva och i deras sällskap finns den just nu.





Så kan en oansenlig måndag bjuda på så mycket av naturupplevelser. Men i morgon är det tisdag och då får jag låta bli att vara pensionär. Men det kommer att bli nog så intressant och omväxlande.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback