Hjortkorv och fågelmärkning

På lördagsförmiddagen var vi i Halmstad på marknad. Hembakat bröd, grillad hjortkorv och honungsmarmelad är numer sådant som specialaffärerna tillverkar själva och säljer, gärna för 30:- kakan. Men korven var utmärkt. Faktiskt första gången jag ätit vilt-korv! Men kalvdans bjuder man inte upp till varken hos Ica eller Coop.



En del produkter var helt unika och säkert mycket goda. En liten påminnelse om att världens kanske bästa öl numera går i shorts fanns också. Visserligen brygger man inte på ett hantverksmässigt sätt men eftersom bryggeriet ligger i Falkenberg måste ju ändå denna lyckade reklamsatsning få komma med:



Ett par Pommacshorts hade balanserat upp denna outfit.

Under tidig söndag fick hobbyn spela huvudrollen. Det känns visserligen en smula främmande att inte gå till kyrkan på söndagsförmiddagen, men mässan firas först kl 17.00. Att ha en hobby är otroligt berikande - det är i alla fall vad jag upplever. Så har den fört mig till Getterön ett par gånger den här veckan. Jag fick vara i Stora gömslet och Lilia satt med DN i bilen och var nöjd med det. Efteråt fikade vi i Naturums café. Cafépriser är väl avsedda att skapa den där lyxiga känslan man får på riktigt dyra ställen - men jag kan intyga att kaffet inte är så mycket annorlunda hos den närmaste konkurrenten, Flygplatscaféet. En femma eller 24:- Men visst var det goda smörgåsar.

Småfläckig sumphöna var på plats, flera stycken. Det skulle bli ett kryss till i min lista. Tyvärr är det lite långt till sumphönans vassruggar men det är ju så det är.


Ringmärkning pågår. Näten vid det lilla fotogömslet hade fått många småfåglar som fastnat. En ung fågelvän lirkade försiktigt loss dem från maskorna innan de vägdes, mättes och fick en ring kring ena benet som tecken på den ornitologiska omvårdnaden.  Det lilla fotogömslet var f.ö. fullsatt av teleobjektiv - det får bli en tur på måndag.



Denna måndag var det bra fotoväder och gott om plats i fotogömslet. Att jag har kunnat förbise det?
Den småfläckiga kom dock inte fram för att ställa upp för kameran men det fanns andra intresserade.



En sävsångare har landat framför våra linser på bara några få meters håll. Det rasslar i kameran när tio bilder i sekunden fångar in motivet.


Strax efteråt kommer en gulärla trippande. Mat, mat och åter mat. Flyttningen rycker allt närmare.

På gömslets tak vilar sig några backsvalor av och till. En av dem får representera alla de fåglar som fyllde luften med fart och fläng: mest ladusvalor. Och så denna, backsvalan:








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback