Blåhake

Larm över telefonen: blåhake vid Morup tånges fyr strax efter 07.00. Det vara bara att hoppa i brallorna, svälja ner en kopp kaffe och ta Morris och kameran och åka. Hade dert funnits en tio i topp lista över jordens vackraste platser, skulle fyrplatsen hamna högt, åtminstone nu i maj. I lä av fyrskogen (den lilla dungen under fyren) ser man in över Glommens hamn och samhäll, den långgrunda Brevik och sedan ut över havet. Strandängarna är översållade av ljusröd trift, små blå violer som blandat med det ljusgröna strandgräset, stranskatornas skrin och storspovanas speciella joddlingar skapar en harmoni som inget kitsch i världen kan rå på.

Här stod vi blickstilla, åtminstone jag, medan Morris drog lite åt alla håll. En sädesärla blev första utbytet.

Nu hade någon sett den ett stycke längre bort och efter en stundv  satt den helt oväntat mitt i solskenet.
Min kamera var förberedd på att ta bilder inne i grenverket och nu blev bilderna inte alls bra. Men att det är en blåhake som har en så lysande blå haklapp är tydligt.


Ingen av bilderna blev skarpare, så det här får betraktas om en dokumentationsbild. Men vi packar en lunchkorg och går dit igen.



Lite akrobatik blev det också. Vad denna fågel heter får jag återkomma till. Ärtsångare kan det vara.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback