Fjärilar mm

De löpande tikarna drar ännu i den åldrige Morris. Efter hans värmeslag härom veckan måste jag ge honom skugga ofta. Det är bra, för då får jag anledning att stå still och försöka få en bild på någon fjäril. De magra sandjordar jag har under skosulorna ger en viss slags växter och därav fjärilarna.


Här - en vitfläckig guldvinge - ser man de vita fläckarna. Har man tur kan man se en tistelfjäril, som kanske påminner om nässelfjärilen.

Tistelfjärilen är en flyttfjäril tillsammans med några andra arter. Den anses inte lika vanlig som många andra.



En annan vacker fjäril som man kan få se häromkring är storfläckig pärlemorfjäril. Den gör sig också bra på bild.

Till sist tar jag med denna vitfjäril med mörka vingribbor: hagtornsfjäril, bör det vara. En kul gosse med

flygarglasögon. Det är första gången jag ser den och enligt min lilla fjärilsbok är den mer vanlig på Öland och Gotland. Men visst är den spännande att titta på. Det som dock gör mig lite tveksam är den vita kroppen. Enligt Nationalnyckeln ska den vara ganska mörk. Synpunkter är välkomna!


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback