Spotify, inte alls fy skam

Gott Nytt År!

Datavärlden  öppnar ständigt nya spännande möjligheter. Det senaste är (för Lilia och mig) är Skype. Det har visserligen funnits några år men inte trodde väl vi att vi skulle kunna ringa till varann via datorerna? liliasellman är Lilila ensam om i hela världens Skypekatalog och jag fick hans.johansson9   Inte illa. Det var David som lärde oss hur lätt det var att ordna detta. Eftersom  han ska till New York och jobba med datorer senare i år kan vi ju pröva att ringa gratis dit.

En annan väldigt bra anordning är Spotify.com (inte Spotit, som jag felaktigt sa, Stina). Vad som krävs är en inbjudan från Bredbandsbolaget annars kostar det 99/mån. När man väl laddat ner programmet (hur nu David gjorde det???) har man nästan all världens musik att tillgå - lagligt. Den gratisversion jag har är behäftad med reklam - hittills har reklamrösten inte förekommit mer än någon gång i timmen. Hemligheten är att man inte laddar ner musiken utan bara lyssnar på den. En hel del klassiskt finns även att  tillgå även om jag mest lyssnat på Abba efter att ha gripits av denna Mamma Mia våg som sveper över  jorden. Jag testade med mina yngre släktingar, väl så databevandrade som jag, men på dem verkar Spotify vara en mycket färsk nykomling.

Strålande sol så här på årets första dag. För en tid sedan köpte jag ett begagnat objektiv, 70 - 300 mm och passade på att testa det. Det är åtskilligt lättare än proffsklumpen jag släpar på och gick för 611 kr - ohyggligt billigt om det nu är OK. Det är säkert ganska gammalt men Canon brukar göra ordentliga saker. Skärpan kan nog inte mäta sig med det dyra objektivet, men resultatet kan väl duga om man nu inte ska pubblicera sig i A3-format eller större,



En ny skanner har också hamnat på mitt skrivbord - vad allt kan man inte använda pengar från skatteverket till?
Det är en Canoscan 8800F med möjlighet att skanna diabilder. Vi har två stora kartonger med bilder från drygt 40 år tillbaka. Färgerna har hållit sig eftersom de liggat mörkt i många år. Nu ska de fram i ljuset igen. Ett smakprov:



David och Anna samt grannens Fredrik som skyms av ena stolpen. Bilden är väl från 1975, det året vi byggde vårt första hus i Särö.

Lilia har givit varje barn ett album i julklapp med bilder från barndom och ungdom. Mycket återstår i våra album och gamla skokartonger. Även negativ går att skanna så att det blir positiva bilder av dem. Kanske man äntligen får ordning på sina minnen? Det brådskar inte, varje bild väcker tankar och känslor för hur det var en gång och det är rika minnesbilder som framkallas. 2009 kommer att bli ett minnesdigert år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback