Fredag

Något ljusare fastän klockan är närmare tre på eftermiddagen. Morris ska ut och vi åker den lilla biten till Morups tånge. Jag har tuben med mig. Ett lätt dis ligger över havet och sikten är något begränsad. Ett dussin storspovar vegeterar i vattnet, får något i de långa näbbkrokarna och sväljer sy6nbart, liksom skakar ner sandmaskarna eller vad de nu sybaritiskt sätter i sig. En ensam kanadagås ligger på vattnet. Han vet kanske att om en dryg halvtimme har han över trehundra vithaklappade bröder och systrar i Korshamnsviken.
 
En gråhäger lyfter gravitetiskt och flyger krumhalsad in över land, bort mot fyren. Några skådare kommer liksom bortifrån och tittar intensivt år ett och samma håll. Där är den: jaktfalken. De har följt den i spåren de sista timmarna, från Lyngaa och nu hit. Den sitter, stor och tung, på en stängselstolpe och rör bara lite på huvudet då och då. Där blir den sittande och vi går mycket närmare utan att den drar sig undan. Just nu har jag ingen kamera med mig eftersom det svarare eftermiddagsljuset inte tillåter fotoexcesser. Förra gången var jaktfalken på 800 meters avstånd och hade placerat sig på en liknande stör, denna gång vid Getterön.

Den syns dåligt. Troligen är det samma fågel som nu uppträder ett par tre mil längre söderut.

En handfull toppskarvar fanns ute på skären i sällskap med de beetydligt flera storskarvarna. Och mitt i alltihopa gick en kustpipare. Var den på väg söderut eller norrut? Men mat verkade den  hitta. Ingen kamera nu heller.


Denna bild från förra våren var den enda jag fann med vinterdräkt på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback