Ny Fågelatlas över Göteborgsområdet

Nu har den äntligen kommit. Tidigare denna fredagskväll var det samling i GOF:s Villa Ekliden där atlasen presenterades och delades ut. Jag blev tillfrågad redan 2005 om jag ville ta ansvar för ett par rutor: Skörvallaviken och Stallviken i Särö. Så varje hundpromenad och många andra skådartillfällen rapporterade jag i häckningstider alla tecken på häckning jag kunde se. Det var lärorikt och mycket intressant. Att vara "ansvarig" betyder inte att man är ensam; många andra skådare gör också sina iakttagelser. Då var jag ju ännu mer nybörjare än nu men "ansvaret" tvingade mig att lära mig så mycket det bara gick.

 

Drygt 170 fågelarter har man noterat i området, som sträcker sig fråm Kungälvs kommun i norr till Kungsbacka i söder.
Varje siduppslag presenterar fakta om fågelarten, en snygg bild och så kartor med fynden inprickade. Som jämförelse finns även häckningsfynden från 1973 - 1984. Jag tar mig friheten att kopiera  som ett led i den marknadsföring vi alla ombads medverka till.


Kartorna är måhända aningen små, men man får ändå en god överblick över fågelarternas förekomst.
Kartorna här nedan gäller grönsaångaren


När alla områden som ingår i projektet är klara får man en god överblick både över läget idag och föärändringar över tid. På Dagens fågel finns de olika områdena redovisade.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback