Ugglor och översättningar

Ofta hälsar jag på hos Anders Brogren som på sin hemsida presenterar senaste nytt om den svenska kyrka vi gått ur. Och det känns inte det minsta angeläget att söka medlemsskap där igen, trots alla goda krafter som verkar och alla de goda vänner som ändå håller ut. Hasse Alfredssons Pastor Jansson har blivit omsprungen av utvecklingen.

För oss har det blivit lite lättare nu när Varbergsdelen av S:a Mariaförsamlingen i Halmstad firar mässa varje söndag kl 17.00. Fortsatt är det mässa i Falkenberg jämna veckor i Hertings kyrka.

Men det finns fler anledningar att gå in på Anders' hemsida, hustrun Margareta Brogrens hemsida finns lätt tillgänglig där.  Våra familjer har haft kontakt med varandra sedan slutet av 1960-talet. Jag ville veta vilka böcker som passerat hennes händer nyligen. Där hittade jag bl.a. ett par julklappsböcker men f.a. sådant jag blev angelägen att läsa själv. Där fann jag Salvekvick och kvacksalveri som jag tror jag ska ge til ... men det ligger längre fram i tiden. Och för egen del önskar jag mig Geologica, krafterna som formar vår jord ... Vidare fann jag Naess: När jorden stod stilla, som handlar om Galilei och hans tid. Med tangentbordet som en förlängd arm tog det inte mer än några minuter att beställa.Om några dar finns de på Pressbyrån i Falkenberg.

Jag hittade Leonard Cohen på Spotify, honom har jag lyssnat till i bakgrunden som omväxling till Shostakovich (som det stavas där), Bach och Bix Beiderbecke, bara för att ta några i högen i den enorma musikladan. Men riktigt allt finns dock inte där. En god vän kom på besök och fick en introduktion i den virtuella musikvärlden. Han ville absolut veta om Jussi Björling sjungit in något av Schubert. Men det visste inte Spotify. "Schubert" fick dock 4462 träffar ändå.

I Gamla Köpstad har det varit uggletider. Inte mindre än nitton hornugglor har funnits (finns?) där. När jag tagit mig dit visade det sig att de satt inne i en någons trädgård, varför det inte passade sig att gå omkring hur som helst. Men genom grenverket fick jag ändå några av dem inom räckhåll, de  fem jag upptäckte. Tofsarna står upp, vilket betyder att fåglarna är på sin vakt.



I Galtabäcks hamn har jag varit några gånger senaste tiden och letat efter berglärkor. Tomt! De lär ska dra omkring och plötsligt upptäcker någon dem - och så är de borta. Men några knipor fanns där i alla fall.  Här en hane i sin svartvita dräkt.



Morris snarkar ljudligt på husses säng. Spotify har letat sig fram på egen hand (?) till The most relaxing sacred music in the universe, ytterligare ett album man inte trodde fanns. Musik av Bach, Fauré, Händel. Corelli och några till. Det är dags att återerövra morgonen efter en veckas lov med generösa förmiddagar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback