Fjärilar med förhinder

Idag har vi varit på fjärilsexkursion på Getterön, Johan och barnbarnen John och Joel och jag. Det såg lovande ut, drygt 50 personer hade samlats i det soliga men B L Å S I G A vädret.


Det skulle kanske gå att se några fjärilar ...
Men det blev blommor istället. Joel fotograferade med stora Canonen så nu finns det bilder på det mesta vi såg under vägen.


Oj, där var en farlig fluga i rödklinten. Hur var namnet? Jaså inte det, nähä, det blir till att rådfråga de skriftlärde eller skrifterna direkt.

Den här "flugan" var ju lite lättare att kunna, en nässelfjäril.


Snart hade vi förlorat den stora klunga ur sikte men hade i gengäld sällskap med två blomsterkunniga damer. Jag fick lära mig en massa nya blomnamn jag inte visste fanns. Nu gäller det bara att hitta dem på egen hand. Ett nytt lisvprojekt?  Harklöver, jordklöver och rödklö ... ja, den sista kunde jag. Åkervinda, åkervädd, hönsarv och baldersbrå - jag är verkligen urkass på växter. Till mitt försvar får jag väl andra några floror att titta i - och inte bara på! Svartkämpar, cikoria, hönsarv och monke! Monke ?!  Jo, detta namn finns och den bollformade blå blomman kallas även

Blåmunkar, eller
monke som den också ofta kallas, är en tvåårig, ganska spenslig ört som kan bli omkring tre decimeter hög. Stjälkarna är upprätta, bladlösa upptill och vanligen grenade vid basen. Bladen sitter strödda och är avlånga, mer eller mindre håriga, med naggsågade kanter. Blåmunkar blommar från juni till augusti med små blommor som sitter samlade i ett toppställt huvud. Blommorna är ljusblå eller sällan vita, djupt femflikade med ett långt utskjutande stift och fem ståndare vars ståndarknappar är sammanväxta nertill. Blomsamlingen har breda stödblad vid basen. Frukten är en kapsel. (Den virtuella floran)





Fågelkursen  förliden vecka ägde rum på Getterön. Regnet hängde i luften. Gömslet brukar ha mängder med fåglar inpå knutarna. Nu var det ett fåtal vadare och ett par tre gråhägrar.


Nå, stämningen var god om än det var ovanligt få vadare. Kunde häckningen har misslyckats och att det är därför som det varit få vadare som vilat ut på våra stränder?















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback