Ett universitet i fickan

Om jag skulle göra en lista över alla mina  intressen, skulle en hel del komma från P1 på radion. De program som jag gillar är jag trogen lyssnare till. Men det går inte alltid att lyssna till dem, inte ens om man har radio i mobiltelefonen och hörlurar. Men nu har SR poddat de allra flesta programserier så att de går att ladda ner i datorn. Och den dator som man alltid kan bära med sig heter iPod touch. Den finns ju också som telefon, Iphone, men den är för dyr. Min Nokia håller säkert ett bra tag till.

Hittills har jag lyssnat till Spanarna, På minuten, Språket och en hel del andra bra program. Dessutom finns det mängder med litteratur att lyssna till, en del gratis, andra relativt överkomliga. Så har gamle P G Wodehouses böcker åter blivit tillgängliga, på engelska visserligen, men där genomför man en nyutgivning av dem. På svenska bibliotek är väl alla exemplar sönderlästa: på sextio- och sjuttiotalen läste vi hans böcker flitigt hemma. En mycket älskad TV-serie gick också förr med Hugh Laurie (Wooster) och Stephen Fry (Jeeves). Visserligen var Wodehouse i nazisternas tjänst under 2. världskriget, efter att ha blivit tillfångatagen på sitt franska gods, men det föklarar han med att han var en "politisk idiot". Men det förtar dock inte hans humor och stilistiska förmåga.

Men det som överraskat mest i iPodvärlden är de många föreläsningar i skilda ämnen som erbjuds alldeles gratis från en mängd universitet och högskolor. En del är bara ljudfiler men många är TV-inspelningar. Ofta högklassigt och kunskapsrikt och därmed underhållande. Här finns mycket att beta av.

David och Johanna har också varit hemma i veckan. Kort  men kärkommet besök.



Vädret skiftar. Just nu ösregnar det men för ett par dar sedan var det högsommarvärme. Det är dags för amiralfjärilen att visa sig. Fjärilsbusken gör sin tjänst. Den här fräscha fjärilen borde vara född i Sverige flyttar antagligen till
medelhavsområdet.




Kommentarer
Postat av: Anders Weijnitz

Hehe, även jag har sakta börjat upptäcka podcasts. Har dock bara en liten iPod, så skärmen är inte något bevänt med. Hängde med i ett par föreläsningar om Kants epistemologi från University of Edinburgh, men det blev snabbt för komplicerat för mig. Saknade dessutom en funktion för att göra "bookmarks", så att man kan återkomma till olika ställen i långa föreläsningar för omlyssning.



I ungdomsåren gick jag igenom en p.j. wodehouse-period. Kul att höra tt man kan podlyssna dem. Måste kolla!



MVH/Anders




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback