Favoriter

Min urgamla kärlek till klassisk gitarr började redan i gymnasiet. Jag hade en skiva med den tidens gigant - Segovia. Sedan dess har skivförrådet utökats en del. Nu kan man också se de stora mästarna via YouTube - och lyssna. Nätet är en välsignelse. Jag testade med att skriva 'classical guitar' och har fått hur många som helst nya begåvade gitarrister att glädja mig åt. Ljudkvaliteten är inte alltid den bästa dock.

Men den bäste av dem alla  är utan tvekan Göran Söllscher, professor i gitrarrspel. Här spelar han Bourré, som jag nästan lärde mig spela en gång för länge sedan.

Ett annat instrument som jag faktiskt försöker lära mig är trombonen - min råkar ha ventiler istället för drag. Min absoluta favorit när det  gäller klassisk musik är Christian Lindberg. Här är ett roligt inslag där Czardas tolkas.

När det handlar om jazz är Kai Winding tillsammans med JJ Johnson oslagbara. Nils Landgren är också mycket uppskattad.

Antagligen är jag en ovanligt okunnig YouTube-användare: hittills har jag knappt varit inne och tittat och lyssnat. Men det ska bli ändring på det nu. Kim Larsen, den danske modersmålsläraren, som blev artist, finns som ett spännande alternativ. Publiken tycks bestå av mest unga människor medan Kim Larsen har två kvar till pensionering.

Men här finns plats för fler favoriter. Nu har jag kanske lite mer tid att ägna åt musiken.









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback