Brittsommarvarmt

Idag har varit pensionär, vilket har betytt att jag åkt med Lilia till kurs och sjukgymnast. Det ger ju i alla fall tillfälle att komma en stund till Getterön och skåda fågel. En amerikansk sällsynthet hade kanske varit där igår men inte hittats idag. Att jag skulle hitta en raritet - det är helt osannolikt, jag har redan svårt för vissa av de mer vanliga arterna. Men ett par hundra små vadare vadade i lågvattnet ett stycke ut i det  långgrunda gyttjebadet. Lite sent på året, kanske, men klimatet lever ju sitt eget liv. Vi har redan lite känsla av medelhavsklimat. Om inte annat så finns den spanska ännu icke mördade skogssnigeln lite varstans.

Ett par tusen tofsvipor fyllde rymden lite då och då med sina snabba, halsbrytande piruetter. Det blev särskilt effekt
fullt med så många samtidigt. Men man samlar sig för flytten till varmare vintervisten.

Det var som vanligt gott om gäss. Många stannar kvar här, andra drar sig ännu längre söderut.



Eftermiddagen rundade vi av med Ge-Kås i Ullared. Vägen dit var ovanligt vacker och slingrade sig fram genom ett ljust höstlandskap. Jag hade faktiskt aldrig varit där förut men det är inget jag ångrar efter den kaotiska timme det tog oss att komma ut med några småsaker, inklusive en plastflaska med flytande tvål, som, visade det sig, inte gillade sitt skruvlock riktigt.
- Man ska åka dit senare, strax innan dom stänger, sa yngsta dottern. Men det vill till. Det mesta var av skräpkvalitet. Det skulle möjligen vara för den där låtsasspaden med God Jul på, för 29:95. Om man nu skulle ångra att man inte valde just den. Men vi är i alla fall lyckliga ägare till några rullar presentpapper, lite textila utensilier och ett par extra brandvarnare. Och så det som var kvar av den flytande tvålen. Barnängens. Fint märke.

Just nu tonar Chopins vals nummer nånting ur P2:s högtalare. Men därifrån har jag inte lärt mig spela in - det kanske inte ens går? YouTube får än en gång räcka ut en hjälpande
länk.

Jag har satt igång tre klassavdelningar med att blogga, först lite mer privat, småprat. Sen ska vi stega upp det till debatt och slutligen anlägga ett ledarstuk på det hela. Blandade känslor. Men jag har flyttat in i datorn, så att säga, när jag nu ska läsa allt. Och redan tycker jag mig skönja stjärnor på skrivarhimlens mörka päll. Vi tackom nu så gärna.

Blogga bör man,  annars .....

Men vem kan komma på bättre, mer slagfärdiga ramsor, aforismer och sådant som kan bli bevingat? Det vore väl värt några försök. Hör av dig med dina förslag!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback