Skärmflygare i Sahara

Ikväll har jag inte fått gjort så mycket. Efter en liten tupplur efter middagen tittar jag på Program 9. Där befinner sig Michael Palin, den ständige världsresenären, i Sahara, där han gästar ett nomadfolk. Kamelkaravanen har kommit iväg - eller är det dromedarer? När den uråldriga logistiken nått en dagsmarsch eller två och sällskapet befinner sig på nästan ljusårs avstånd från den traditionella civilisationen, kommer en fransk skärmflygare farande med sin motordrvina fallskärmsvinge. Så är civilisationen ständigt där och tvingar sig på oss. Säger jag som sitter med en vanlig och en laptop, mailar och bloggar men kanske längtar till en Saharatillvaro, där man är så långt ifrån ett traditionellt liv man kan tänka sig.

Men en timme vid Morups Tånge unnade vi oss, Morris och jag. Platt, rätt stora vattensamlingar och ibland lite blött om skorna. Men jag minns vad Rockportförsäljaren sa: - Det är något med lädret, det är behandlat så att det blir vattentätt. Och det är det. Torrskodd trots att vattnet nästan gick upp till kanten.

Det börjar låta om fågellivet. Idag fanns där sex skärfläckor - tolv tidigare på dagen och 39 på Getterön.
- Hoppas flygturen från Afrika var givande. Välkomna hit!
image643

Det kalla vädret består. Just nu är det måttliga nordliga vindar och snösjok ligger lite här och där. Mera snö ska komma och våra skärfläckor får det antagligen lite kinkigt med maten. Men de har troligen reserver och härdar säkert ut.

En klar måne härskar över himlen - jag testar med ett foto.
image644


Vi beger oss hemåt över de tomma vidderna. Morris hade gärna jagat någon vildkanin men i naturreservat ska hundar vara kopplade.
image645

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback