Min första pension

Det är något särskilt med den första pensionsutbetalningen. Den bara kom, bara så där: PENSION stod det på bankbeskedet och en liten summa, inte alls så stor och imponerande. Men ändå. Nu var det inte huvudpesnsionen eller vad det det heter utan av av de där tilläggspensionerna som tillkommit under ett långt liv som f. a. lärare men också som skolledare och taxidriver. Just nu utgör de ett extra tillskott men när den ordinarie lönen uteblir - ja, det blir en annan historia.

Morris är piggare än vanligt, åtminstone på promenaderna. Annars kan han sova, utsträckt på min säng. Jag fick boken Cesar och hans hundar i födelsedagspresent. Där läser jag om morgonritualerna. Efter en rejäl rogginrunda med alla de drygt 35 hundarna får de mat - som Cesar Millan blandat till själv, med sina bara händer. Det ska lukta ledare om maten. Så nu kan det hända att jag blandar i lite leverpastej i Morris' pasta med händerna. Kladdigt men det skapar en bra känsla av ursprunglighet.

Sommarlovet har börjat men det har jag knappt hunnit tänka på. Idag har Vinkåkören haft konsert i Ljungby kyrka och nu är den över. Vi har en mycket duktig körledare med operaerfareneheter från Sarajevo. Det märks att han har jobbat med helt andra kvaliteter än en vanlig kyrkokör. Han gör i alla fall något stort av denna samling pensionärer.
Imorgon åker vi till Stockholm ett par dagar och hälsar på David.





Kommentarer
Postat av: Anders

Grattis till pensionen!

Även min far jobbade sin sista arbetsdag som lärare i veckan och var och hälsade på igår, för vidareresa till sommarvistelse på Malta.



Jag kan tänka mig att omställningen känns stor och kanske lite ogreppbar till och med.



Som hundallergiker utan hundintresse har jag konstigt nog också fastnat framför Cesar och hans hundar i rutan ibland. Tycker att han gör hundar begripliga på ett handfast och självklart sätt. Det är dock en ganska konstig kille..



Hälsa David från mig också och se till att testa hans nya fantastiska Fender. Den borde han ha köpt för länge sedan.



Glad sommar!/Anders

Postat av: Sandra Engerberg

Jag brukar titta på Ceasars program, när det går på tv. Det är väldigt lärorikt! Ha ett bra sommarlov!

2008-06-21 @ 12:51:24
Postat av: Hans

Hej Sandra!

Kul att höra från dig. Hoppas din sommar blir solig och varm!

Hans

2008-06-21 @ 16:03:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback