Det är inte bara solen som har vänt!

Följer man rapporterna om fåglar ser man inte sällan flyttfåglar som verkar ha åtetvänt mitt i vintern. Sädesärla finns en handfull rapporterade,  bl.a. från Glommen.  Men de  milda vintrarna har väl placerat även långväga flyttare lite närmare och alla ger sig inte iväg - så långt i vart fall. När Morris och jag tog vår mnorgonpromenad på Morups Tånges frusna vidder, såg vi en snösparv, alldeles ensammen och övergiven - eller vad vet jag? Den satt still på tre fyra meters håll och reagerade inte nämnvärt på hunden. Kanske utmattad men inte mer än att den kunde flytta på sig. Det vimlar av smådjur i tången  - sparkar man till en tångruska hoppar smådjuren högt.
image596

En handfull skärpiplärkor for i snabba slag mellan tångvallarna efter sista stormen. De var inte alls lika fogliga inför fotografen.
image597

En storspov gick omkring bland de vilande sångsvanarna. Våren känns närmare här i  havsbandet. Senare skvallrade ett lätt snöfall om att det inte är helt över ännu. Men ljuset kommer sakta men säkert tillbaka.

Soligor 2x extender har anlänt. Det betyder visserligen att det blir manuell fokusering för ögonblicket - tills någon lär mig hur man ska tejpa stiften för att lura extendern att ändå tillåta automatisk avståndsmätning. Och sätter man ihop hela härligheten, dvs. 300 mm + 1,4X extender + 2X extender motsvaras detta av 1344 mm brännvidd (medräknat de kamerans 1,6X förstoring på en Canon 400D). Men då måste man ha stativ och bra ljus.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback