Det bästa med sommaren

Jodå, vackert väder, ledig, sova länge om morgnarna, bada - listan kan göras lång och då har jag ändå inte tagit med fågelskådning och fjärilsdito. Nej, det bästa med sommaren är att man får umgås en del med sina nära och kära.
David och Johanna var här några dar och väckte massor av minnen till liv. Bor man i Stockholm blir tillfällen att träffas inte så många men det spelar egentligen inte så stor roll - man fortsätter samtalet där man avslutade det en gång. Men det är härligt när man träffas


Sista kvällen bjöd de på middag och det blev en fest för öga och gom.






Barn och barnbarn - kanske har pensioneringen skapat detta slags medvetenhet om att "släkten följa släktens gång" och att det är något stort att se tillbaka på och känna en gränslös tacksamhet över.



Här är det Elina som blir uppvaktad på 13-årsdagen. Det blir många ljusa att blåsa ut.

Men umgänget med familjen är inte de enda glädjeämnena: flera andra besök här eller vi hos dem har präglat veckorna av sommarlov. Jag tror det har varit fler i år än annars - avståndet till vårt nya hus har inte avsrkäckt.

När jag är ute och rastar Morris spanar jag ständigt efter nya objekt. Den här filuren känner jag inte namnet på - kanske någon kan upplysa mig om det? Men det var en kraftig best som vilade ut på Karl XII:s knappar.



Det blir väl troligen så att en ny Nationalnyckel - om skalbaggar m fl - beställs. Man blir både myrfiken och nyfiken.



Kommentarer
Postat av: Anders

Kul att du bredd



Insekter (inklusive fjärilar) är otroligt fascinerande. Vissa är vackra och andra ser läskiga ut. Mitt första naturintresse var egentligen insekter, men det växte så småningon till fåglar och efter ett tag dominerade fåglarna.



Fotomässigt är insekter väldigt lockande och på önskelistan för framtiden står ett telemakro för min del. Då kommer man riktigt nära, men utan att behöva vara närmare än 50-70cm - med vanliga makroobjektiv är det 2-3cm som gäller.



MVH/Anders



Postat av: Anders Winblad

Skalbaggen på bilden är en stor Aspvedbock. Vi brukar träffas när vi går våra rundor med våra svarta storpudlar längs glommenstranden, samt på diverse fågelmöten med FOF. Jag är själv både insekts och fågelintresserad, så vi kan ju diskutera diverse arter med varandra framöver. Vi ses!

2008-09-14 @ 17:17:42
Postat av: Anonym

Hej Anders! Så fick jag det bekräftat. När jag tog bilden hade jag inte Nationalnyckeln där den lille krabaten finns men nu har jag läst om den. Tack för att du tog dig tid!



Hans

2008-09-14 @ 22:57:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback