Så skönt det är i skymningen

När man kommit igenom kogrindarna utan att få alltför mycket av gödsel med sig in i bilen, parkerat och tagit sitt tubstativ på axeln, då känner man hur lugnet inträder. Morup tånges fyr var målet, ett par km hemifrån, där det skulle finnas forsärla och kungsfågel. Några 20 kungsfåglar såg jag dock inte, bara tre. Så ner till stranden eller snarare en bit ifrån för att inte skrämmas. Och se, där kommer en liten ärlefågel med instensivt gul undergump och i övrigt alla tecken på att vara forsärla. Ett kryss till m.a.o. Tyvärr fick jag inte upp kameran men i tuben syntes den tydligt och bra. En skärpiplärka och en ängspiplärka dök upp på strandstenarna - tills en stenfalk kom in lågt och snabbt för ett försök att skaffa kvällsmat.
image522

Efter att för en gångs skull ha räknat alla gräsänder och annat i sjöfågelväg, blev jag varse en liten ensam fågel mitt på blanka havsytan: en tordmule i vinterdräkt. Visserligen en bra bit ut men efter att ha gått så långt det gick, fick jag ändå med mig några bilder hem .image521

Allteftersom skymningen föll och tystnaden blev ännu mer påfallande tyst., syntes en av fiskebåtarna närma sig i fjärran. Det var inget dunk-dunk, moderna motorer är ganska lågmälda och ljudlöst gled den in i hamnen. Bakom mig hade fyrens blinkande sken börjat och jag drog mig tillbaka. Endast det svaga susandet av radardonet hördes.

image523




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback