Gäss

Idag hade jag möjlighet att lyssna till Lilias enstämmiga kör. Föreställning två gånger men i olika kyrkor. Med en gnutta dåligt samvete avstod jag till förmån för fåglarna och det soliga vädret. I gengäld har jag givit ett 3/4 löfte om att delta i den andra kören med stämsång. Så nu är jag väl fast på torsdagskvällar.

På Morups tånge var det mest skönt väder, lite vinterhämplingar, en gråhakedopping, en toppskarv och en massa trutar. Så kommer de, kanske 70 grågäss och letar efter ett ställe att landa. Det blir en bit ut i vattnet.

image534
Vid Glumsten är det lugnt. Rätt vindar från sydväst men det får nog blåsa ett tag till innan lirorna och havssulorna driver in. Kanske i morgon, då verkar sydvästvindarna bli än starkare.

image535

Åtta prutgäss mellanlandade vid Glumsten idag. Det finns tre raser av den här arten och jag gissar att det är hrota, den grönländska, som passerar Island och Norge på väg till Danmark. Den vita fläcken på halsen har inte alla och då kan man tänka att det är årets upplaga, en del har fått den vita linjen på halsen redan, de andra får vänta lite till.

Ska jag vara ärlig är det inte mycket annat som intresserar mig just nu, åtminstone inte när det fortfarande ser ut som sommar på utsidan. Men olika tider på dygnet har olika intressen. På tåget går det  utmärkt att läsa.  Vi har SvD på prov i 60 dagar för en billig penning och det får mig att inse att gratistidningarna man blir överfallen med i Göteborg knappt ens går att elda med, än mindre underhålla ens egen glöd när det gäller kultur och samhällsdebatt. Och högen med nyinköpta men olästa böcker växer. Fast det ser jag inte som något problem - jag samlar mina skatter i en hög på nattduksbordet. Och någon kväll, när man får för sig att gå till sängs före midnatt, kan det hända att man pillar ut en bok i stapeln.

Morrisvovven mår inte bra ikväll. Han står och darrar. En kort, motvillig prommenad indikerade att magen fungerar men åt båda håll. Vi ringde en veterinär och fick lite råd, ½ alvedon och vatten insprutat i mungipan. Nu ligger han och ser olycklig ut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback