Ösregn - bra för gräsmatten

Idag for vi  till Göteborg och firade mässa i Kristi Konungens Kyrka. Tyvärr var ingen av våra gamla vänner där så vi åkte genast hemåt. Men granne, som vet det mesta om fåglar, tipsade om vitvingad tärna och fjällpipare. Två km hemifrån, vid Thuressons gårdsbutik, stod ett tiotal bilar vid sidan av vägen och 14 fjällpipare gick omkring på ett obeväxt fält. Svåra att se. Det tyckte Nikonkameran också, nästan alla bilderna var suddiga utom en, som nästan gick att använda. Jag gissar att kameran behöver bättre ljus för att fokusera på motivet.
image310

Jag märkte samma tendens när jag försökte få in roskarlar som gick i en tångbank - jag tror inte ens tångbanken visste vad som var fågel och vad som var tång. Blurriga bilder då med. VAd gör man? Ökar ISO-talet? I värsta fall håller kameran på att lägga av.

På Munkagårdsfloen var det vitvingad tärna som fyllde parkeringsplats och torn. Med lite tur kunde man krångla in alla sin fem ben mellan de tripodala skådarna. Och där var den, mycket elegant med sin svarta "body" och vita vingar:
                                                    

En riktig turdag, m.a.o. Dessutom fannsdrillsnäppa och gulärla förutom att det kryllade v skärfläckor med ungar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback