Ledig!

Våren är en bra tid, inte minst för att det uppstår lediga dagar lite då och då. Påsklov, första maj med klämdag. Kristi himmelsfärdsdag med klämdag, nationsladag - fast då är det sommar.

Morups tånge låg lika inbjudande som alltid. Morris och jag var den enda där, förutom fåglarna, under den första timmen. Listan blev ganska lång om man nu ville inventera allt. Det vackaraste och mest intressanta var ljusbukig prutgås i sällskap av en "vanlig" prutgås, ett hundratal sjöorrar som slagit sig ner i vattnet utanför udden och låg där med sina ropande läten, en sandlöpare dök upp, ja förutom myrspovar, kärrsnäppor, roskarlar, kentska tärnor och en skäggdopping som spretade sin huvudprydnad en bra bit ut.



Morris har hittat en egen lite sysselsättning när jag står och stirrar ut i fågelrymden. Han sätter igång och gräver i den fina sanden strax under gräset. Kanske är det vildkaniner som lämnat doftspr. Han håller sig i alla fall varm.

image306
En rejäl strandkrabba vill inte bli kvällsmat för strandskatan. I kikaren kommer man menydeltagarna kusligt nära. Krabban försvarar sig framgångsrikt med sina klor. Jag vet inte hur det avlöper - jag har plötsligt fått syn på den ljusbukiga prutgåsen, branta bernicla hrota. Svalbard, Grönland står det i Fågelguiden. Den är en sällsynthet har jag förstått.



image308

Mot slutet av seansen kom ett par andra skådare och pratade kamera mm. Om man vill kan man vara vid fyren och räkna lomstreck i morgon bitti klockan fem eller så. Om det inte regnar. Men det gör det.

Kommentarer
Postat av: Kirsti

Att råka hamna hos en bloggare med "pippi" på liknade fritidsintressen som man själv har räddar ju humöret även en regnig dag som denna! Det var inte lite som var läsvärt här hos dig, må jag säga. Svart rödstjärt och tofslärka på en dag.. vilken dröm. Den förstnämnda krävde för min del en resa ända till Öland, en snabb skymt fick man av den då, någon gång på 90-talet, och den andra finns inte ens på min "Hoppas, hoppas!"-lista. :)
Fortsätt nu att hårdskåda.. nä, menar småskåda, några fåglar då och då.. Jag kommer tillbaka fler gånger och kollar vad du siktat in kikare och kamera på.

Postat av: Hans

Roligt med besökare som hör av sig! Jo, jag har haft osedvanlig tur, måste jag säga. Den svarta rödstjärten fanns här i Glommen i flera veckor i januari. Nästa kom lite senare men satt still på staketet och lät sig fotas. Jag ser att du också har en intressant sida med mycket natur. Härligt!

Idag har den senaste svartbenta strandpiparen återvänt till Morup tånge. Tre sådana rariteter på ett par veckor, det är nästan inte sant.

//Hans

2007-05-17 @ 18:53:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback