En helt vanlig tisdag

Nationella proven är färdigrättade! En skön känsla. Nu återstår bara sex klasser som ska lämna ifrån sig div arbeten på mellan fem och tolv sidor. Sen är det sommarlov!

Idag har firman sått om gräsfröet, gödslat och dessutom framhållit vikten att naturen inte ska ha sin gång. Regnar det inte ska det vattnas. Regnar det inte ... Men detta borde ju jag begripit själv för en dryg månad sedan, men gräsodling är inte min bästa gren. Om jag kan så, kommer jag inte, om jag inte kan så, kommer jag. Ha, ha, gamla ramsor.

Morris fick sin promenad på de vida ängarna kring Korshamn, Morups tånge. Idag verkade han vilja leka med (= jaga) en tofsvipa, men i naturreservat ska hundar vara kopplade. Jag tror tofsvipan blängde lite på oss för tt vi kanske oavsiktligt kom nära boet.
image301

Spaning, spaning, ingen ljusbukig prutgås, ingen svartbent strandpipare. Men dt hade väl varit för mycket begärt med en tredje dylik. Däremot var där småtärna, silvertärna, fisktärna, roskarl (-ar), större strandpipare och kärrsnäppor i massor. Tänk att några tångbankar kan innehålla mat till alla dessa; de så icke, de skörda icke och ändå ...
image291

       

Lilia ringer från Madrid och ska gå ombord om 20 minuter. Så kommer allt att bli normalt igen och det blir väldigt skönt.

Kommentarer
Postat av: Anders

tärnor och vadare! I city har vi mest Fisktärna och det är nog det enda som rapporterats hittills i år också. En förvirrad Drillsnäppa skall också vara synlig på Kastellholmen.

Själva åker vi till Gotland över helgen för att hälsa på min far och skåda förstås. Hoppas på Kungsörn och några års-och livskryss på tärnor. Saknar bl.a. Kentsk tärna och Skräntärna... kul blir det hur som helst.

Trevlig helg!/Anders

Postat av: David

Var ute på en kajaktur med övernattning i helgen, en intagande naturupplevelse i skärgården kring Vaxholm. Inte ens en ornitologisk illiterat som jag kunde undgå att höra fågelsången, då den någon gång trängde genom finlandsfärjornas lågfrekventa muller (vi räknade till 7 st utgående färjor mellan 19 och 21 på kvällen, ca 10000 förväntansfulla provinsbor med öl och Jan Johanssens schlagerpotpuri som kvällens centrala element).

Den pastorala upplevelsen att glida omkring ljudlöst i solskenet längs de små holmarnas ständer med fågellivet bara några meter bort måste fått mig att tror att jag snubblat över en ornitologisk guldgruva av ovanliga fåglar. Kanadagäss, upplyste mig min kajakkompis.

Anders, ha det trevligt på Gotland!
Pappa, mamma kom efter en del om och men på tåget!

/d

2007-05-16 @ 10:58:58
Postat av: Hans

Kanske vi skulle ha en kajak här som lockbete. Här ju vattnet på gångavstånd och en kajak kan man dra i ett snöre. Eller kanadensare - här fins både kanadgås och kanadaguss. Skulle vi få besök då? Modren är hemkommen, trött men glad.

Lycka till, Anders, kentsk tärna finns här av och till. Nu rapporterar man sottärna från grannskapet.
Ha det bra!

//Hans

2007-05-16 @ 15:55:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback