Änder och vadare

Kvällsturen på tången var mer än skön: frisk blåst från sydväst, värme i vinden även om en varm mössa gjorde promenaden riktigt skön. Morris strävar och sliter för att hinna med så många löptikspår som möjligt. Men han måste vara kopplad i naturreservatet så jag får parera bäst jag kan.

På vägen genom gräsmarkerna pågår ett drama - det är minst lika stort som något kärleksdrama i Hänt i veckan. Här fick jag agera paprazzi. Förrra gågnen jag passerade den kvdratmeterstora pölen pågick samma envig: vem ska få komma till den här gången? Då tog jag inga kort men nu kunde jag inte låta bli. Två gräsandshanar slåss om en hona så att fjädrarna ryker.
                 

Vi får se om kampen går vidare.

Lite längre ut finns ett hundratal kärrsnäppor. De har funnits här ett tag och väntar väl bara på lämpligt väder att flyga vidare till nordligare tundror. Ideliga flygturer genomfördes, bara på några minuter. Snabbt upp i luften för att sedan landa på ungefär samma ställe och fortsätta käkandet.
image324

Ibland följer några av de större strandpiparna med. Det känns som vore det uppbrott i luften. Och vi vet inte om det är samma individer som funnits här ett antal dagar eller om detta är nya fåglar som kommit. Den svartbente strandpiparen är ånyo borta. Kanske han finns i en flock på väg mot norr. Ett par andra skådaare anslöt sig och små treliga smtal uippstod.

Ett celebert besök . Vackra är myrspovarna i sommardräkt. Honorna är ljusare. Två hannar dök upp:
image326

Vi har varit borskämda med myrspovar senaste tiden - flera tiotal har passerat revy. Få se om vi får syn på någon i juli när vi så småningom hamnar i Kirkenäs i samband med Hurtigrutten.

                   
Roskarlar badar livligt i strandkanten, småtärnan pustar ett ögonblick för att åter vara snabbast på vingarna med tvära kast ner i vattenytan för att få mat.

Nu rycker Morris mer än vanligt - han vill röra på sig. Bäst vi går hem.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback