Sanningen ska göra er fria

Vårväder i antågande - så kändes det på förmiddagen när stora hunden drog iväg med mig över de sandiga ängarna. Vi gick utefter havet och det var tur att jag tagit två tröjor. En rånarluva hade varit bra också, för den starka sydvinden bet i kinderna. Strandskator tutade sit högljudda varningsrop över det fräsande vågskummet, lyfte och försvann i strandlinjen till mer fredade avsnitt av den långa stranden. Det var dock skönt att komma in i värmen efter den drygt timslånga vandringen.

Idag hade vi möjligen tänkt åka till Göteborg och gå till Kristi Konungens kyrka, men vi sköt upp det till senare i mars. Istället firade vi mässan i Hertings kyrka kl 17.00. Kvällen var uppsatsernas tid. Men i en av pauserna tittade jag in hosAnders Brogren (f.d. kyrkoherde och vän sedan mer än 35 år) på hans hemsida. Där tar han upp en
understreckare ur SvD från i julas, där en hel del av evangeliernas uppgifter ifrågasätts, helt i tidens anda. Dessutom av en docent i exegetik, så den artikeln borde väl vara pålitlig. På mina elevers skala beträffande källvärde skulle bara titeln docent hamna bland nior och kanske tior. Läs den för all del men lova att läsa Brogrens svar på denna. För egen del hade jag en lång spännande läsning. Ett grundligare genmäle får man leta efter. Om nu undiversitetsläraren var ute efter att misstänkliggöra Bibelns budskap och nollförklara det mesta av julevangeliets uppgifter, ja, då har han fått något annat att tänka på vid det här laget. Att påstå saker där det finns många belägg för motsatsen är i bästa fall okunnigt men det finns andra ord som börjar på o som dyker upp.

Texterna är lite för krävande för att merparten av eleverna i åk 1ska kunna få någon behållning av det; en del av resonemangen rör sig om latinska texter. Men man må icke förundras. Vi lever i en skruvad värld.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback