Sommaren är regn

Det underbara tog en paus för att släppa fram lite lågtryck. Och det var inte lite heller! En glimt på TV ikväll avslöjade att Sheffild var översvämmat och att Småland inte var långt efter. Och i södra Europas värmebölja dör folk av värmeslag. Så ¨åra 14 - 15 grader känns ändå rätt uthärdliga i det perspektivet.

Jag minns när Emily och jag var i Rom i en Lupo utan AC. Vi tvingades avbryta vår semester och hoppa över Pompeji pga. av hettan. Dessutom går inte vattnet i kranarna att dricka på de flesta håll och husmödrarna var överlastade med vattenflaskor på väg hem från snabbköpet. Där hade lite regn varit välkommet, tom. mycket regn. Ja, så olika det kan vara.

Men min  nya paraply med Club 300 på, helt av kolfiber och stormsäkert, kkom väl till pass. Vi hade glömt regnfocken till Morrisvovven men han fann sig snart - bara han fick nosa på sitt sätt. Sedan tog vi vår tillflykt till vandrarhemsscellen, där den ludne vilade ut på ett par handdukar som jag lagt i min säng. Nu ikväll har jag bäddat åt honom med dubbla underlag: en vanlig hund 9trjfoadlsnvj (jag vet ta mig tusan inte vad sådana heter men det är lite skumgummi emellan) samt en solstolsdyna. Han gick tre gånger mellan dörren, där han gärna ligger och upp på de dubbla underlagen som jag placerat vid fönstret. Sen hoppade han upp i min säng.
- Enkelt. Husse, du konstrar bara till det. Lägg dig själv där i draget under det halvöppna fönstret så kan jag sträcka ut alla fyra benen och svansen på ditt påslakan.

Nu sover han och snarkar lätt. Jojo, äldre herrar brukar snarka har jag hört av äldre damer.

Fågelskådning blev inte så mycket bevänt med idag. Istället blev det sökning efter telefonens batterilock som ligger någonstans i södra Ölandstrakten. Telefonen ja, den gick plötsligt att ringa med. O gåtfullhet ...

När vi ätit middag Lilia och jag på kursgården (ungsbakade ostmackor, ungsbakade ostmackor med svamp och annat löst på samt lite sallad och sånt) gick på på shoppingtur i den nya konsumentreligionens tempel: Överskottsbolaget. Tänk att det finns så många negativa konnotationer eller vad det heter som kan bilda något så eftertraktansvärt så att snart sagt hela Öland var där och rev i överskottet. För att inte tala om Bolaget ...

Överskott leder gärna tankarna till det som blivit över någon annanstans och när ÖB verkligen hade ÖB:s överblivna persedlar, gamla kängor modell 1943, maskeringsnät, pälsar för vargavintrar och annat som den svenska armén rensat ur sina gamla mobilieringsförråd, då visste man att det gick att få ett par snygga randsydda svarta skor för en femtiolapp. Nu är det mest sådant som verkar ha blivit över i Kina eller eljest (skönt ord) bort i Asien. Något kuddvar hade de dock inte till övers så jag får spänna underlakandet över de knöliga vandrarhemskuddarna. De har antagligen en gång blivit över i något militärförråd.

Annat överblivet är deodorant och duschattiraljer för 15:/styck och det är ju bra. En ståltermos för 69 spänn var billigt - på ICA skulle en sådan pryl kosta över 200. Det är väl därför de får så många över där.

Göken gal i alla fall. Måtte det nu inte regna imorgon. Då får jag ta till boken om Latin av Tore Janson. När jag köpte den på Centralstationen, läste jag i den tom. när jag gick till skolan. Den uppslukar en även under det mest intensiva regnväder. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback