Torsdagar är bra

Torsdagar är bra dagar. Tåget hem med tre gratistidningar att bläddra i eller låta bli. Landskapet försvinner i ca 160 km/tim, vilket är ganska snabbt. Men försvinner är en överdrift, det är stora ytor som solen belyser och ganska ofta havsvikar eller mynningar av stora och små åar. Man hinner se en hel del detaljer i landskapet. Mannen i sätet bredvid, på andra siden gången, kalasar på en baguette med smarrig fyllning. En dricka och en chokladbit, som hittat. 70:- Jag står över kexchokladen med kaffe för 20. Lilia ringde och meddelade att maten var klar.

Parkeringsplatsen, rivningstomten, har plötsligt blivit en av de populäraste uppställningsplatserna på västkusten. Man får verkligen vara tacksam och man kan pressa in en Fiat eller annan mindre plåtlåda jämte någon av de lite rostiga Dodgarna eller SUV:arna som nu hittat dit. Bilarna står i dubbla rader. Hittills har det gått. Även om jag misstänker att det är de sista sju à åtta veckorna vi har den kvar, startar den lika snällt som alltid. Och så är man hemma till kycklinggrytan som står på menyn denna dag.

Morris har tydligen fått mer än han borde. Med sedvanlig rätt att ta det han når, har han nått målet, så att säga. Åtminsone lunchmålet. Ut och cykla blev det. Det är egentligen inget jag har att berätta om jag ska vara ärlig, men jag vet att om jag får hållas en stund, kommer det alltid något.

Uppehållsvädret varade ända till jag hunnit ut med Morris och tagit mig ned till Glumsten med kameran. Det var fler skådare som snirklade runt i hamnen - den kaspiska truten är fortfarande kvar  - än roliga fåglar, dvs. sådana vi inte fått se där hittills. Men man tager vad man haver, ejderhane, ejderhona och några storskrakar. Hanarna är de vita:

ejderhane
Ejderhane

ejder hona
Ejderhona

storskrake 2
Storskrakar

Annars var det som vanligt i hamnen, en massa trutar. Nu kommer jag inte på något mer. So long.



 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback