Påskdag

En svart rödstjärt satt på staketet! Min ornitologiske granne förutskickade att detta skulle kunna hända nu på vårkanten och så har det hänt. Senare ikväll fanns den åter där på tomten och skuttade runt.

Vid Morups tånge fick jag veta att svarthalsad dopping varit synlig vid reningsverket. Jag åkte dit och anade ett par doppingar men när jag förflyttade mig några hundra meter för att slippa motljuset, hade de försvunnit. Alla andra rariteter hade också försvunnit men jag fick vara nöjd med rödstjärten.

Äntligen regn. Visserligen kallt som i januari men regn kan ge gräsmattan en start.

Kl 15.00 var vi i Varberg och firade mässa. Vi saknar Göteborgsförsamlingen ibland, inte minst våra vänner. Idag var det orgel till psalmerna som omväxling. Synd att 2 x 10 mil är lite jobbiga att köra. Jag läste just en blogg av en präst som var tveksam till jungfrufödsel och uppståndelse. Ja, själva evangelierna är fulla av legender, tillägg och annat som skulle göra dem mindre - eller inte alls - trovärdiga. En sådan outsäglig gåva då att få tro precis som trosbekännelsen säger. Kristus har uppstått i köttet, Halleluja!

image225

Ikväll övernattar barnbarnet John. Alfapet special. Hitta övernattningssängen under allt som blivit staplat i min klädkammare. Där finns allt utom kläder, bl a en skämtsam tiger som Emily fick i Prag för 100 år sedan i naturlig storlek. Den har prickar i alla fall. Då kanske det inte är en tiger? Men den tar en otrolig plats.

I natt ska jag drömma om att alla uppsatser ligger i prydliga buntar, rättade, med resultaten införda i pärmen.
Men det blir nog inte mer än en förtvivlad vakendröm. Det är i stunder som denna jag ställer mig frågan: ska jag verkligen jobba mer? Ett eller ett par år till? Men när det inte kommer fler svarta rödstjärtar på staketet, hur blir det då? OK, nu tar vi nya tag och sätter igång med att läsa några till. Det kommer nog att gå.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback