Det lyckades!

Ibland går sådant man inte tro ska gå - som att rätta dryga trettio nationella prov, låt vara den kortare A-delen, men nästan alla satt i 80 minuter och plitade och skrev minst fyra sidor var i genomsnitt, det blir i alla fall mer än 125 sidor handskrivet. Men nu är de flesta duktiga och man ser med välbehag hur de parerar alla svårigheter. Har någon missat något beror det nästan alltid på att man var frånvarande under den ena eller andra tjatperioden.

Hur jag bar mig åt? Jo, jag tog tåget hem och klarade nästan tio. Så satt jag hemma en dryg stund och klämde några till. Och så tog jag tåget in och tåget tillbaka ut och så var jag nästan helt klar. Ingen dator som frestar med bloggande eller Tradera eller Blocket eller Fåglar eller mail.

Jag har nog aldrig ens försökt att rätta en hel klass på en eftermiddag förut. Det kan ju vara bra att veta att det funkar för nästa år ... och kanske nästa igen. Sedan blir det väl bara mail, fåglar, Blocket och Tradera eller pensionärskören. Vad lockande det lät ... ?!

Vår "gräsmatta" har fått sina första egna snå strån. De syns efter denna dags regnväder. Det som annars syns är den gamla gräsmattan som inte gett upp riktigt ännu utan skjuter upp lite här och där.

Hey Baberiba har roat TV-skärmarna igen. Naturligtvis var "Familjen" i högform, dvs. kungafamiljen. Idag pryade man, drottningen i taxiväxeln och majestätet i ett bageri. Jo, man drog väl lite på munnen. Men jag såg en liten blänkare i DN, tror jag, där kungen beklagade sig över att han inte kunde visa sig offentligt utan att alla skolbarn gapskrattade. Ett sådant öde! Och detta måste väl inträffa minst ett par gånger i veckan. Vad har han gjort för att förtjäna det? Man har passerat en gräns där skämten istället för att roa luktar skämt, när man lyckas såra istället för att dåra. Det är möjligt att vissa anser att ett kungahus är oanständigt att ha i en demokrati. Men om man då i sin egen satiriska ansträngnings namn lyfter anständighetens fana så högt att man blottar sig, då blir i alla fall jag mer pinsamt oroad än road. Ja, ja, begåvning kan användas till så mycket...

Nu får P2 ta över medan jag planerar morgondagen.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback