Är man en gräsrot, eller

Svinkallt, svinkallt, vad nu svin har med det att göra. Men förstärkningen "svin" har väl stelnat i språket, blivit kvar som någon språklig storm kastat upp bland strandhavren och så heter det fortfarande på det viset. Man kan ju pröva med grymt kallt, eller sjukt kallt eller varför inte skitkallt. Men svinförstärkningen är etablerad. Antagligen är det något i själva ordet, troligen det långa i:et som ger associationer till vinande vind - och det är det. Svinkallt. Samtidigt flödar solen men det hjälper föga.

Solens bleka strimor lyser
ändå går jag här och fryser
också jag känner nog allt
att det är förbaskat kallt.

I morse traskade tre jobbarklädda gubbar in på tomten och började peka och gestikulera. Man hade prcies satt kaffemuggen till munnen då detta hände. Hände, vad händer? Ut i kylan och fråga - ska här dras en väg genom tomten? eller planerar kommunen någon fjärrvärmeanläggning i grannskapet? Men det var Lilias beställning av gräsmatta som effektuerades. Det betydde att jag fick krypa ur morgontofflorna och in i de uttänjda sandalerna (en tå hade olyckligtvis kommit smärtsamt, ja, jag mernar smärtsamt, nära en stol och nu ville den inte ha någon annan doja än sasndalen.

Men det gick fort att städa undan gamla träbitar, någon tompall etc. för att släppa in de olika maskinerna som jämnade den självsvåldiga rajgräsamattan med marken. Det var resterna av mina heroiska försök att åstadkomma en gräsmatta för 1400 kr gräsfrö under tio veckor stekande sol förra sommaren. Det vara bara detta gräs som stod emot. Men det är a) inte vackert och b) inte motståndskraftigt mot klippning. Och på c) svarar vi att vi vet inte. Sedan kom stora lastbilen med stora skopan och strödde ut jord över allt. Nu är här krattat och gödslat och vältat och så fint så fint. "Till midsommar har ni säkert gräs".

image219

Den enda som blir drabbad är Morris - han får ingen varm härlig jord att vältra sig i på ett tag. Det blir repet, dvs. att vara bunden och endast hålla till på altanen.

Jag sitter fången vid skrivbordet. Mina fångvaktare är 120 arbeten, I-searches och bokredovisningar och kanske ytterligare ett 50-tal små papper som borde varit lästa. Om jag fuskar lite och skriver blogg bryr de sig inte om, men om jag slinker in i köket för att göra lite kaffe, stökar de till skrivbordet och lägger sig i fel hög med en gång. Jaså, var det så det gick till!!?

De nordliga vindarna idag funkar inte för ejdrarna. Det blir alltså inga sträck idag.  Här sträcker de från norr till söder men så är det. Jag har hört från flera håll att de kommer från farvattnen utanför Danmark och drar norrut längs danska kusten för att sedan våga språnget över till Sverige och där tar de av söderut bl.a. via Glommen för att sedan tvära över Sverige utefter någon flod på väg till sina häckningsplatser runt Sveriges kuster.

Igår passerade över 6000 ejdrar på förmiddagen och de fortsatte till solnedgången. Jag såg ingen praktejder men på förmiddagen hade en landat strax utanför stenen och bjudit på sig själv i en dryg timme.

image217

Ibland skulle man vilja vara ejder, åtminstone när man ser deras snabba flykt, mellan 80 och 115 km/tim
Det är dock inget för oss gräsrötter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback