Morgonguld har stund i mun

108025-8


Morgontidig hundnos väckte trollet ur sin slummer
upp och hoppa gamle man, kasta skalet av dig, hummer...
väckarklockan har ringt ut, sliten  hörs dess dova summer
solen står ren högt i skyn, jag vill ut och gå, din dummer!


nej, det gick ju inte så bra. Att dikta får vara. Men  en solig dag ser det ut att bli.

Om ett par timmar ska vi vara i Släps kyrka. Där ska jag berätta om
Hjortbergstavlan , ombedd av en gammal vän som leder ett trettiotal av samhällets stöttepelare, hämtade ur någon loge [lååsch, typ]. Jag är inte säker på att någon har en riktig loge med hö på, men det kvettar. Jag tror att den gängen träffas i frack och käkar middag ibland. Inte min stil.

Släps kyrka har varit min kyrkliga hemort i nästan 25 år men i takt med samhällsförändringen och den kyrkliga dito, gick det inte att vara kvar och så blev man katolik. Att stanna kvar i något man inte kan acceptera är inte min stil det heller. Men trots allt, det ska bli intressant att se vilka gamla vänner som kan vara kvar.

(senare) Det var en handfull människor som fanns kvar sedan förr + de tillresta tempelriddarna med damer. Hjortsberg hängde dock kvar, numera bakom en tjock glasskiva. En av Sveriges mest berömda målningar måste skyddas. Hon som skrev C-uppsatsen om tavlan gjorde ett gott försök att tränga igenom frågan hur många barn Hjortsberg hade. Det finns femton på målningen men bara fjorton är nämnda på föräldrarrnas respektive tablåer på målningen. Dessutom stämmer inte födelse- och dödsdata på alla punkter, fick man veta.

En enkel thailestaulang i Kungsbacka selvelade chicken med cassewnöttel à 49:-. Massol av lis, men gott val det.

I Kunbgsbacka har det brunnit, ett helt kvarter vid torget är bara försvunnet. Jag minns inte när jag såg en liknande förödelse någon annanstans.

Kvällen är räddad - en massa reportage ska läsas!

Blir detta en dag man minns eller bara en man missat?





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback