Bloggar in i framtiden

Hallands nyheter dimper ned i brevlådan som enda papperstidning f.n. Det mesta i tidningsväg läser jag på nätet, men i tisdags kom ett stort upplägg om bloggar med rubriken: Bloggen - författarnas träningslokal. Intressant och tankeväckande. Det kan vara så här det börjar. Den som vill skriva men inte riktigt ser vägen fram, kan få inspiration och goda idéer.

Bodil Malmsten är ju välkänd med diktsamlingar och romaner. Hennes bloggar från Frankrike innehåller även mycket bilder. Titta in på hennes bloggsida och låt dig inspireras!

Eva Ström är också värd ett besök. Här finns en massa reflektioner över litteratur.

Monika Fagerholm är en finlandssvensk författarinna som vann stora Augustpriset förra året. Kolla in på hennes sidor.

Peter Englund är välkänd. Ung historieprofessor som sitter i Svenska akademien. Han är en lysande författare där varenda sida är spännandeFör inte så länge sedan bloggade han inifrån en stridsvagn i Irak, där han skildrade en amerkiansk truppstyrkas vardag.

Karin Stensdotter  har ett par romaner bakom sig. Hon bor med sin familj i Paris där hon skriver, tecknar och fotograferar. Hon skriver engagerat.

Det fanns väl ytterligare några figurer men jag tycker dessa får räcka. De ger inspiration till att skriva av sig, att skriva på sig, att skriva till sig, att skriva om sig, att skriva för sig, att skriva in sig, att skriva bort sig osv.

För egen ringa del har jag legat under flera lager täcken och tröjor och huttrat. Inte för att huset varit kass utan för en förkylning drabbat en. Nu är det dock mycket bättre även om stämbanden skulle kunna skvallra om att man varit på en bättre middag med efterföljande rajtantajtan. Men det blir inte roligare än en påse Vicks mentol och hett grönt te.

Alla annonser om ved jag svarat på mar varit ogynnsamma. Antingen är det för långt att åka och hämta eller också har man precis sålt det sista som fanns. Idag kom dock annonsen jag ringde på. Det slutade med att jag beställde 20 m3 björkved. Det är en hel timmerlastbil. Jag vet nog inte vad jag gjort men jag vet vad jag måste göra på jullovet. Det dröjer dock några veckor till dess att leveransen kommer.

Men den nya öppna spisen är ett under av effektivitet. Ikväll har vi proveldat med riktig ved. Visserligen gick alla brandvarnare igång efter ett par  timmar, men det berodde på att alla nya spisar ger ifrån sig lite skyddsmedel etc när man använder dem de första gångerna.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback