Änglar och åter änglar

Jag bläddrar i en katalog över julprydnader av alla de slag. Goebelänglar känner man ju till. Det har hustrun fått ett antal år och varje jul dyker de upp ur sitt hushållspapper.  Jag har ju inte följt utvecklingen så där noga men jag lägger märke till att de kära små änglarna har utrustats med docka och dockvagn, de kan sova eller vara på väg att somna (Sömntuta à 315:-). Ängel med släde, ängel med isbjörn (!) och ängel med snögubbe - man kanske skulle börja samla? Mina planer på att samla julgransfötter blev bara ett embryo och jag gav upp idén för minst fyrtio år sedan och sedan har den inte pockat särskilt mycket. Man kan få en julgran till änglarna, som hittat för 419:-. Och se, finns det inte en  ängel med katt?! Men den finns bara hos Klingel, uppger katalogen. Nu gäller det bara att hitta en ängel med pudel eller varför inte en pudel med vingar? Men det fanns det inte. Jag får leta i andra kataloger. Däremot går det utmärkt att köpa en trepack änglar, eller ta två och få en sexpack änglar som räcker hela julen?

Julkrubborna är påkostade i år. Elljus igår och rinnande vatten. Vår krubba med figurer har hängt med i alla år. Kamelerna har varit med i yttre rymden och tappat lite gips här och där så att man ser ståltråden innanför. Herdarna är utbytta ett par gånger, troligen vinster från någon kyrklig tombola. De ser inte alls ut som de vise männen eller Josef heller, för den delen. Det ska bli spännande att se om vi hittar alla detaljerna. Flyttar man brukar det mesta komma bort och inte dyka upp förrän åratal senare. Om de dyker upp alls.

Då blir man ruskigt sugen på en ny julkrubba. Jag minns när jag första gången var i Salzburg en värmeböljig juli i shorts och t-shirt (det borde varit Leder-Hosen och inget engelskt trams). Window shopping (det heter väl Fenster schopping på tyska?!) - en spännande turistisk hobby och alldeles gratis också. Men redan då tändes intresset för de robusta träsnidade krubbfigurerna. Men min Klingelkatalog har allt. Ska jag slå till på en komplett krubba med stall och figurer i snidad bok för lite drygt 6000 spänn. Vill jag lägga på ett par tusen får man lätt ett änglabageri av finstaste märke: Goebel. Ugn med värmeljus, ängel med kavel (något att matcha skämtteckningarnas kavelhotande kvinnor när maken kommer hem lite på pickalurven).

Men i Goebels katalog hittade jag en annan favorit:Flicka med pärlörhänge, Jan Vermeers berömda målning på en förtjusande liten porslinsask för just - örhängen. Jag har bilden som skärmsläckare sedan jag läst romanen och numer sett filmen med Scarlett Johansson. Hon var faktiskt bättre än det målade originalet.

 

Om någon vill titta mer på Vermeers målningar är det bara att klicka här.

Kanske man inte ska raljera över änglar. De vakar över oss och gör att vi får anledning att tacka våra skyddsänglar gång efter annan. Inte heller går det att skämta särskilt mycket med de verkliga krubbfigurerna. En kanske fjortonårig flicka som föder sitt barn i ett stall, utan rinnande vatten eller elektricitet. Det hon går på är vad ängeln Gabriel sa till henne nio månader tidigare, att hon skulle föda Guds son och att hon inte skulle vara rädd. Och detta i en miljö där stening av kvinnor inte var okänt.

I äldre tiden förekom s.k. änglamakerskor, kvinnor som tog hand om ofta utomäktenskapliga barn och genom vanvårdnad bidrog till deras förtidiga död. Grymt öde i en grym värld. Det behövde Maria inte utsätta sig för. Hon hade sin trolovade Josef, en betydligt äldre man, tror man och så naturligtvis Gabriel och alla hans myriader änglar. För att nu bara nämna något.

God natt min ängel!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback