Lördag - den sista på året

Jag har nu varit med på min tredje (eller fjärde, jag har tappat räkningen) julafton, dvs. man sitter och äter en massa, pratar en massa, äter lite till fast något annat, pratar, minns, måste berätta om en liknande historia, förvånas, säger - Aha!, var det på det viset och ser ännu mer förvånad ut. Och så ska man berätta för sin käre bror och svägerska något som hänt. Och så kommer kaffet med det som några har bakat med stolthet och glädje och som man vet kommer att sitta kvar, inte i mellangärdet utan utanpå, så att säga. Och så går man ut i regnet en liten stund så att hunden får pinka och så in igen och hu vad det blåste, jag får nog tända en brasa och så tänder man en brasa och tittar in på de lekande lågorna som fladdrar så frimodigt. De kan verkligen umgås med varandra.  Ja, så är det. Trivsamt med andra ord. Varför skrev jag inte det med en gång? Det är nog bara min nyårsångest som kryper upp ur springorna, som tvingar en att skriva 2007, som får en att känna sig ett år äldre, som kortar av ens liv en smula. En gång, när jag var ung, tror jag att jag tänkte att varje nytt år som kommer förlänger ens liv. Men när jag ser tillbaka och samtidigt framåt är det tvärtom; varje nytt år har förkortat ens liv. Kul, va?

Jag tänker inte avge några nyårslöften. Det har jag f.ö. aldrig gjort,  inte ens på den tiden jag rökte. Vägen till helvetet är kantad med goda föresatser var något jag tidigt fick lära mig, så goda föresatser, löften om det ena eller andra är inget jag frestas av. Nej, frestas jag så är det av mina önskedrömmar, men dem kan man inte göra om till nyårslöften. Men lika bra att lägga önskedrömmarna på hyllan, de får ändå bara synen på tillvaron att flimra

Men istället för att deppa lite över stundens allvar, borde man se tillbaka och tänka på allt som h änt under året. En årskrönika, helt enklet! Här är min lista över viktiga händelser:

  1. Vi börjar planera för att flytta. Ca 10 papperskassar med böcker rensas ut och skänks, det mesta till Nesse, en gammal god vän i Särö. Han har visserligen 3 - 4000 böcker, men vill han ha dem, så ...
  2. En sådan otroligt kall och lång vinter. Jag köper en riktig motorsåg för att kunna göra ved av de gamla ekstockarna. Alla jag talade med varnade för avsågade ben och andra förtretligheter.
  3. Arbetet i skolan flyter på, jag har inga utstickande minnen för ögonblicket.
  4. I maj är det slutbesiktning av nya huset. Vid varje resa hit fyller vi bilen med några flyttlådor.
  5. I juni är det skolavslutning. Nu börjar flyttkarusellen. Varje flyttlåda har säkert använts fyra gånger. Alltså en massa resor fram och tillbaka.
  6. Gräsfrön sås ut i maj, vattnas - och torkar bort. Eftersom det inte regnade på över sex veckor, gick det åt skogen med gräsmattan. Det vara bara ogräset som växte. men jag tänkte, låt det växa, kanske kan det riktiga gräset få lite skugga bakom tistlar och svinmålla.
  7. Så jobbigt innan sista flyttlådan och sista sängen etc är flyttad. Vi hann inte få med oss riktigt allt ur förrådet, men shit, det kommer nya hängmattor. Förresten har vi inga träd att hänga upp någon i.
  8. Så kom äntligen flyttstädarna och tvättade riktigt rent. Det hade vi inte klarat själva, det förstår jag nu.
  9. Inflyttningen gick galant. Vi lånade brorsans gamla merca med dragkrok och hyrde ett husvagnsstort släp och åkte några vändor.
  10. Befrielsen - inget kvar i Särö. Nu hade vi bara sååå många flyttkartonger att packa upp.
  11. En del äldre möbler hade vi placerat i lämpliga fosterhem, en soffa tog en ung präst hand om, annat gick inte ens att skänka bort, så återvinningen i Kungsbacka berikades med diverse föremål.
  12. Äntligen glommenbor vid midsommar. Och hela sommaren ligger framför oss.
  13. Staketet inhandlas och monteras. san kan Morris röra sig fritt på tomten.
  14. En friggebod kommer så småningom och blir uppmonterad
  15. Huset målas till ca 80%, resten tar vi till våren.
  16. Två nya toyotor har adopterats av familjen.
Resten har jag nog berört i bloggarna. Men visst finns det massor att vara tacksam över. Inte många i min ålder sätter igång nybyggnadsprojekt. Nej, de flyttar in i en liten tvåa med hiss och skänker bort alla pengarna till barn och barnbarn. Sen blir det melodikryss och korsord för hela pengen och ny keps till den ljusbruna jackan. Ett stillsamt liv, typ. Fett chill!
 
Och på nyårsafton ska vill till Lasse och Stina, och det kommer att gå till på ungefär samma sätt som flera tidigare år. The same procedure as last year och så skrattar vi åt grevinnan och betjänten.

Ett Gott Nytt År - om inget annat händer.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback