Julnatt

God Jul på er alla. Denna julafton har övergått i juldag. Hade jag levt för drygt 100 år sedan hade jag varit ute i stallet och selat för släden och förberett för en julotteresa. Alla skulle vara inpälsade i den kristallklara julnatten, hästarna skulle frustande pusta ut moln av ånga ur sina mular och hästskorna hade slagit gnistor ur stenar som legat grunt i snön. Men då hade jag varit min farfar. Han hade Knappekulla gård i Lerum på sin tid. Det fanns ett par hästar i stallet förutom kor och kalvar. Han hade en släde också, minns jag, en svart med guldränder. Hade inte min mamma tänkt annorlunda, hade jag kanske varit bonde idag och min son hade väl varit med i bonde söker fru.

Även om en och annan nog tänker att jag säkert är 100 år eller mer, så har tiderna ialla fall förändrats. Julottan börjar tidigast sju, åtminstone i Falkenberg. Nej, vi kom nyss hem från midnattsmässan, midnattsmässan i Falkenbergs stora kyrka strax intill järnvägsstationen. En stor och välklingande kör tog oss igenom de kända julpsalmerna - förutom de vi sjöng själva. Välfylld kyrka, ingen sentimentalitet, bara raka budskap.

Redan tio på förmiddagen var vi i kyrkan, i Hertings kyrka också i Falkenbergs södra utkant (dvs ganska centralt). Ungdomarnas julspel illustrerade julevangeliet, som är ganska välbekant vid det här laget. Även Emily hängde med i detta ganska digra kyrkogångsprogram. Men det är ingen uppoffring. Där man har sin djupaste trygghet, där vill man gärna vara. Ofta.

Årets gran är en sån där ädelgran med mjuka barr i en läcker mörkgrön nyans, ungefär samma som vi har på våra ytterdörrar. Eftersom vi har 3,70 m (minst) till taknocken i vardagsrummet. känns den liten. Men upp kom den utan svårighet. Jag slapp att i princip kvista av den och borra nya hål för att grenarna skulle sitta symmetriskt (jag har traumatiska minnen från mitt hem - grananrna var mer vildvuxna förr, skulle jag tro). Symmetrin hade naturen redan ordnat. Några grenar längst ner blev över men de ligger dekorativt som en extra dörrmatta vid ingången. Äckligt välordnat med andra ord. Därmed var mitt ansvar avklarat. Det är Emily som klär granen med benäget bistånd från sin mor. Vi hittade alla julgransprydnader. Nu är det bara goebelänglarna som är på vift. Jesusbarnet är f.ö. också på vift, vilket oroar mig något. Hustruns strikta tidsschema har fått ett veck i kanten!

Fast om sanningen ska fram så höll det på att bli stor katastrof.  När granen skulle vattnas, kom det för mycket. Snabbt undan med alla de blöta julklapparna, in med frotté och ut med den genomdränkta julgransmattan. Överväger att skaffa kattsand att ha på detta ställe, det enda raka. Var det någon som tyckte att min andliga polityr var i tunnaste laget? Att flintskallen nästan hade horn? Att alla kloka ord verkade mycket avlägsna?

 

Hur fördriver man tiden annars en julafton? I lugn och ro. Med utflykt till det allestädes närvarande havet med en hund som drar ens cykel i våraningens tecken. Lilla fyren
Lilla fyren vid hamninloppet

Havet hörs annars bara man sticker näsan utanför dörren, även om det var relativt lugnt som idag. Medan Kalle Anka och hans glada gäng härjade i rutan, stannade jag kvar ute och försökte bli ett med naturen. Det lyckades väl inte helt; naturen ville inte ha mig utan jag fick ta mig tillbaka hem. Morris i galopp! Vi lämnade hamnen i Glommen.

hamnen i Glommen

Glommens hamn med fyren vid Morups tånge

Så dundrar ett par barnbarn in och livet får ett helt annat innehåll. Nu gäller det att avverka laxen och prinskorvarna, köttbullarna och - nä, jag orkar inte dra allt det där igen så att det kan bli dags för julklappsutdelning nr 2 för de ystra gossarna. Så blir det en stunds slitande i papper och snören med:
- Oj, precis en sådan har jag alltid önskat mig - åh vad fin den var". Arsenalen har utökats med en tung bok om Glommen, ett par porslinsskålar, en nästrimmer (!) och DVD-skivor, ja och så lite till. Och då ska du veta att det blir fortsatta julkalas i ytterligare tre dagar. Emily och jag kommer att äta sallad i alla former på kapp bara för att stå ut med allt det andra.

108025-83

Två glada systrar på julafton

Kommentarer
Postat av: Linda Sjöstrand

god jul i efterskott hans och ett gott nytt år! man saknar dig allt så här på loven. inget är detsamma utan hasse-mannen :D kramar!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback