Blogg i adventstid

Första advent står för dörren. Det går inte att ta miste på. Överallt i stugorna hänger minst en adventsstjärna och ljusstakar av alla modeller. Det är väl bara vi som envisas med att adventsstjärnan (ental!) inte får sättas upp förrän på lördagen före första advent, kl 18.00. Prick. Detta är väl nästan det ända yttre religiösa bruk vi tillämpar strikt. Det är som om hela saligheten hängde på det. Helsjukt. Man får inte dricka julmust heller förrän första advent, men det gör jag i alla fall. Nu har hustrun åkt i väg på sin retreat för att hålla tyst hela helgen. Hon har redan ringt några gånger och skickat ett par SMS för att påminna om vad jag ska spela in. Det blir Idol, DVD:n och Morrisvovven om han nu inte lägger sig och sover någon annanstans.                                                             

 

Trombonen har fått en välbehövlig puts. Egentligen ska man ha bomullsvantar på sig när man polerar för att slippa bli så smutsig om händerna. En praktisk polerduk med impregnerat polermedel fungerar fortfarande efter flera år. Kanske man skulle önska en ny sådan i julklapp, det är alltid så himla svårt när ens barn undrar vad man önskar sig. Jag önskar mig ju strängt taget ingenting; jag har allt och det jag behöver skaffar jag… Men jag har ändå levererat en lista med rakcrême (min enda egentliga last), uppladdningsbara batterier … ja så var det väl inget mer … jo, kanske en bok. JA, EN BOK! Det ska bli roligt. Himla tur att jag kom på det där med bok. Önskar du dig någon särskild? Tystnad. Kan inte det få bli en överraskning? Ja, så håller det på. Kan någon tala om för mig vad som hänt, varför man blivit en sådan korkad  träbock . Det får bli bättring. Barn och barnbarn vill ju en det bästa och säkerligen gör jag dem besvikna genom att slingra mig undan. Därför kommer min lista till tomten här:



Ett nytt teleskop   à 9995 NOK

Ett zoomokular  à 3100 NOK

En riktigt fin ylletröja som  inte kommer från Ullared (1200 pix?)

Vadarkängor, dvs vattentäta superlätta högskaftade kängor för fågelskådning (minst 1800)

Ett par handskar

Tre par strumpor

En slips (det var riktigt längesedan)

Ett, nej två så går vi tillsammans, abonnemang på konserthuset eller bara lite biljetter



Nu har jag väl gjort alla barn och barnbarn glada? Men tittar man på prislapparna blir det omöjligt.  Det får nog ändå det var från början:


Rakcrême,

Rakborste (här kom jag på nått!)

Målarpenslar (Yes! De jag har använt har säkert torkat ihop nu)

En tröja från Ullared  3XL

Ett par raggsockar till mina stövlar

En putsduk till mig gamla teleskop

En bok om Glommen (Finns på Konsum)

En ny putsduk till trombonen

Ventilolja till densamma

En CD med Julia Ficher (violinistisk underbarn)

Ett par handskar (OK med Ullared)

Och så den där engelska tvålen som tydligen är vanlig i Danmark men inte här – om nu någon ändå åker iväg. Imperial Leather heter den och den innehåller ekmosseextrakt, vilket ger en särskilt manlig karaktär)



Ja, med dessa förutsättningar kanske också jag får lite julklappar i år. Men, ärligt talat, är det inte i alla fall roligast om julklappen är en överraskning? Det tycker jag.

 

Alla planer på att lägga ner julklappandet verkar vara dödfödda. Lilia vill köpa till alla.  Det tycker jag är fint, men jag förstår också alla fyra barnen som genom åren haft andra prioriteringar.

 

Nu är det snart dags att kolla kablar, knäppa knappar så att allt det underbara blir inspelat. För egen ringa del blir det väl att elda i öppna spisen och bläddra i lite fågeltidningar under tiden de båda sångkombatanterna vinner tittarnas gunst innan någon vunnit tittarnas gunst.


Jag har också ikväll läst igenom en hel del bloggar, inte minst mina egna. Det är ingen tvekan om att de har ett värde – men nog bara för mig. Jag skulle inte vilja vara utan dem och bloggberoendet verkar bara öka. Enda nackdelen är att fingrarna levererar bokstäverna i fel ordning – kanske ett åldersfenomen? Men inte heller det är väl något att be om ursäkt för?

Nu har jag uppdaterat mina personuppgifter.

Bloggoholics Ltd

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback